جام جان

چگونه ودرچه حالی استعانت از معصومین شرک به خدا است؟؟

چگونه ودرچه حالی استعانت از معصومین شرک به خدا است؟؟

- اندازه متن +

سوال1181 :
چگونه و در چه حالی استعانت از معصومین شرک به خدا است؟؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1181
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🔆🌸معین از اسماء حسنای الهی است، الله با اسم زیبای معین اش به کل خلایق یاری میرساند، حضرات معصومین علیهم السلام اسماء حسنای الهی اند، خدا با بهترین آفریده هایش به خلایق نصرت میرساند، تحقق تمام این امورات را خالق محقق میسازد🌸 🔆🌻
🔆🔅🌱ریشه و مقصد هر پدیده ای به خدا برمیگردد
🔆🔅🌱موجودات در موجودیت شان، همچنین در بقاء، دوام، حرکت و … به خدا نیازمندند و با او و به کمک او تمام این امورات تحقق دارد!
🔆🔅🌱هر حرکتی که در این این عالم تحقق مییابد چه ریز باشد و چه درشت، از حرکت نسیم تا طوفان و حرکت کرات و کهکشانها تا حرکت اتم و الکترون به کمک خدا تحقق مییابد و منکر این حقیقت بی شک کافر است!
🔆🔅🌱از راه رفتن و پریدن تا پلک زدن و تکان دادن انگشت،نفس کشیدن و اندیشیدن، تحقق تمام اینها با کمک خدا انجام میپذیرد. بی شک و تردید!
🔆🔅🌱در بسیاری از امورات که خالق تحقق آن را به اسباب قرار داده، بی تردید هر اسباب در سببیت خود به او نیازمند بوده و کمک خدا سببیت را در سبب بودن اعتبار می یابد و موثر می افتد،
🔆🔅🌱هر چند که در حالات عادی کسی به خدا هنگام راه رفتن استغاثه نمیکند و نمیگوید که خدایا کمکم کن تا نفس بکشم، خدایا کمکم کن تا راه بروم، خدایا کمکم کن پلک بزنم و … در حالیکه همه ی اینها را به کمک خدا انجام میدهد و صرف ایمان به این حقیقت کفایت میکند و لزومی برای بیان آن نیست هر چند که بیانش زیباست.
🔆🔅🌱در امورات تکرار شونده و متداول و روزمره موجودات از همدیگر کمک میگیرند بدون اینکه این استعانت را عبادت تلقی نمایند، کسی که سوار بر ماشینی میشود و یا از اهرم و جرثقیل استفاده میکند و یا کارگر استخدام میکند ، کفش به پا میکند، غذا میخورد و …. در همه ی اینها هر چند که کلمه ای جابجا نشود ولی کمک گیری و استعانت است و هیچ عقل سلیمی چنین افرادی را در استعانت از اسباب به شرک متهم نمیسازد!
🔆🔅🌱در عالم دنیا بسیاری از امورات مهم خود را به کمک متخصصان آن امورات بر طرف میکنیم، مثلا وقتی کسی مریض میشود به سراغ بقال نمیرود بلکه به پزشک مراجعه میکند، و درمانش را از آن طریق طلب میکند و یا وقتی به نیاز فنی احتیاج پیدا میکند به مهندس مربوطه اش مراجعه و رفع نیاز میکند و … در تمام این مراجعات و درخواست ها هیچ کس، هیچ کس دیگر را معبود خویش نمیگیرد بلکه از اسباب الهی در جهت رفع نیاز خود بهره میگیرد ، در تمامی اینها هر کس که رافع حوائج را یعنی اسباب را مستقل تلقی کند کافر است، مثلا گیاه دارویی که درد را برطرف میکند و نسخه ی پزشکی که اثر میکند و مهندسی که کارخانه ای را راه اندازی میکند، اگر این تاثیرات را مستقل از کانون اصلی اش یعنی ذات باریتعالی تلقی کند کافر است .بی شک،
🔆🔅🌱هر چند که خدای کبیر متعال تمام امورات را به اسباب وانگذاشته، اما تحقق هر امری از مسیر اسباب تنها و تنها به کمک خداست! درست تر بگوییم هر کمکی که از هر کسی اخذ میکنیم آن کمک و یاری به کمک خداست، هر استعانتی از هر کس و چیزی تنها به کمک خدا کمک ما و موجودات میشود، والسلام!
🔆🔅🌱حال نقش حضرات معصومین علیهم السلام در این عالم هستی در نظر بگیریم، وجود آنها مثل نقش نور و آب و نان است، آنها متخصص تر از هر متخصص و نه ذوالفنون بلکه صاحب تمام الفنون هستند، قدرت آنها به عنایات پروردگار از انرژی اتمی قویتر توجه و نظرشان از هر گیاه و دارویی موثرتر، بارش رحمت الهی از ناحیه ی آنها از هر طعام و شرابی گواراتر و سیراب و اطعام کننده تر است و نور وجود مقدس شان از هر خورشیدی فروزانتر بوده و سرزمین جسم و جان ما و عالم را به روشن ترین وجه منور میسازد.
🔆🔅🌱اگر استعانت از حضرات معصومین علیهم السلام در کمال صحت و سلامت قلبی صورت پذیرد، یعنی با ایمان به وحدانیت حق تعالی و با اعتقاد به ربانیت محض حق تعالی و با ایمان به رسالت و امامت حضرات و اینکه آنها بندگان راستین و صدیق خدایند با این ایمان استعانت از حضرات البته در مسیر صراط مستقیم استعانت امری صحیح و مبارک است.
🔆🔅🌱مسیر صراط مستقیم استعانت همان مسیری است که در آن ذات حق با هیچ پدیده ای مقایسه نمیشود، هر چه غیر اوست از جمله حضرات معصومین علیهم السلام.
🔆🔅🌱معصومین علیهم السلام بندگان و مخلوقات صدیق خدایند، درخواست استعانت ما در برخی امورات در چهار چوب عقل موحدانه تنها منحصر به اموراتی می باشد که میدانیم خدای قادر اذن تحقق آن امورات را از ناحیه ی آنها صادر فرموده است!
🔆🔅🌱اگر کسی از سِلم دل بهره مند نباشد و به وحدانیت خدا قائل و عارف نباشد و ایمانش به رسالت و امامت ناقص باشد، هر گونه استعانت و تفکر این افراد مخلوط با شرک خواهد بود!
🔆🔅🌱بدون زیر بنای اعتقادات توحیدی حتی پلک زدن عملی مشرکانه خواهد بود یعنی اگر تحقق زدن پلک را به قوه ی خود متکی بدانیم این عمل – پلک زدن- عملی مشرکانه خواهد بود.

درباره نویسنده

علی ساعی

ثبت کامنت
0 کامنت

نظرتون در مورد این پست چیه؟

Leave a Reply