آیا امکان دارد که تمام اعضاء و جوارح در تسخیر شیطان باشند ولی قلب سالم بماند(بتواند خودش را حفظ کند)؟

36

سوال۲۸۴۲:

آیا امکان دارد که تمام اعضاء و جوارح در تسخیر شیطان باشند ولی قلب سالم بماند(بتواند خودش را حفظ کند)؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2842
🌹علیکم السلام
🌼🌿با عنایت به آیه شریفه:
🌻🌿الإسراء : 36 وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً
🌼از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مكن، چرا كه گوش و چشم و دل، همه مسئولند.
🌼🌿هر یک از اعضا دارای هویت مستقل و اختیارات مجزا بوده که وظایف و تکالیف فردی و تکالیفی در راستای ارتباط با یکدیگر میباشند.
🌼🌿قلب امیر بدن محسوب میشود اگر از اقتدار لازم برخوردار باشد میتوان به اختیار و یا به اکراه اعضا و جوارح را تحت کنترل خود درآورد ولی در صورت ضعف و سستی، عنان کنترل اعضا و جوارح از صدارتش خارج میشود.
🌼🌿هر عضو از اعضا موجودی زنده و دارای اختیارات و شعور و تکالیف خاص خود میباشد.
🌸🌿اتَّخَذُوا الشَّيْطَانَ لِأَمْرِهِمْ مِلَاكاً وَ اتَّخَذَهُمْ لَهُ أَشْرَاكاً فَبَاضَ وَ فَرَّخَ فِي صُدُورِهِمْ وَ دَبَّ وَ دَرَجَ فِي حُجُورِهِمْ فَنَظَرَ بِأَعْيُنِهِمْ وَ نَطَقَ بِأَلْسِنَتِهِمْ فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّيْطَانُ فِي سُلْطَانِهِ وَ نَطَقَ بِالْبَاطِلِ عَلَى لِسَانِهِ‏
نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 53
🌷منحرفان، شيطان را معيار كار خود گرفتند ، و شيطان نيز آنها را دام خود قرار داد و در دل‏هاى آنان تخم گذارد ، و جوجه‏هاى خود را در دامانشان پرورش داد. با چشم‏هاى آنان مى‏نگريست و با زبان‏هاى آنان سخن مى‏گفت. پس با يارى آنها بر مركب گمراهى سوار شد و كردارهاى زشت را در نظرشان زيبا جلوه داد، مانند رفتار كسى كه نشان مى‏داد در حكومت شيطان شريك است و با زبان شيطان، سخن باطل مى‏گويد.

نهج البلاغة / ترجمه دشتى، ص: 55

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.