آیا روایت ارسال شده به این معنی نیست که خودمان را در معرض بیماری قرار ندهیم ؟

33

سوال3170:

آیا این روایت👇 بیانگر این مساله نیست که ، خودمان را در معرض بیماری قرار ندهیم ؟

«سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الطَّاعُونِ يَقَعُ فِي بَلْدَةٍ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الْقَرْيَةِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الدَّارِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْفِرَارُ مِنَ الطَّاعُونِ كَالْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص إِنَّمَا قَالَ هَذَا فِي قَوْمٍ كَانُوا يَكُونُونَ فِي الثُّغُورِ فِي نَحْوِ الْعَدُوِّ فَيَقَعُ الطَّاعُونُ فَيُخَلُّونَ أَمَاكِنَهُمْ يَفِرُّونَ مِنْهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَلِكَ فِيهِمْ».(وسایل الشیعه، ج۲، ص۴۳۰)
از امام کاظم(ع) پرسید: اگر طاعون در شهری آمد و من آنجا بودم، باید از آنجا خارج شوم؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در روستایی بود چه؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در خانه بود چه؟ فرمودند: بله خارج شوید. گفتم؛ ما از رسول خدا(ص) اینگونه حدیث میکنیم که فرمودند: فرار کردن از طاعون مانند فرار کردن از جهاد است! امام فرمودند: پیامبر خدا(ص) این را برای کسانی فرمودند که در نقاط حساس و مرزهای مبارزه با دشمن بودند، و وقتی آنجا طاعون آمد سربازان از ترس فرار کرده و جبهه را خالی کردند…
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3170
🌹سلام علیکم
🌷🔆 فرار از طاعون با فرار از بیماری متفاوت است. طاعون تعریف خاص خود را داشته که گسترش آن به هر نوع بیماری خلاف منظور حدیث مبارک میباشد.
طاعون یک بیماری واگیردار است از نوع عفونی باكتریال که مشترك بین انسان و حیوانات است كه توسط جوندگان و کک آنها به سایر حیوانات و انسان منتقل می شود. بیماری طاعون به بیماری «مرگ سیاه » شهرت دارد.
مقابله با باکتری و ویروس هر کدام راهکار خاص خود را دارد.
🔆🌷در مورد ویروس کرونا و ویروس های شبیه آن مومنین با رعایت نظافت اسلامی نسبت به همدیگر حکم دارو و درمان را دارند و مصاحبت و دیدار و اجتماع آنها درمان بیماری را تسریع و موجب سرعت در ریشه کنی آن میگردد.
🌷🔆میان فردی که به این بیماری مبتلاست با دیگرانی که هیچ نشانه ای از ابتلا در آن وجود ندارد باید فرق گذاشته شود حتی کسی که به این بیماری مبتلا گشته با رعایت اصول بهداشت جسمی و روحی نبایستی عیادت و مصاحبت و دیدار آنها قطع گردد.
🔆🌷مومن برای مومن شفاست. نباید مومنان از شفا غفلت بورزند.
🌷🔆نبایستی اجازه دهیم که به بهانه فرار از طاعونمومنان از یکدیگر گریزان شوند!
🔆🌷مومن پاک و نظیف برای مومنان دیگر حکم دارو و واکسن را داراست، اجتماع مومنان که در آن ذکر و یاد الهی بلند میشود دارالعافیت و دارالشفای مومنان است. عالیترین محیط ایزوله همان محیط های پاک و نظیف مومنان است که در آن جمع و یاد و ذکر الهی را در آن زنده میسازند.
🌷🔆در شرایط شیوع بیماری مومنان میبایست به هم نزدیکتر و محبت شان افزونتر گردد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.