در احوالات علامه هست که سید علی آقا قاضی به ایشان فرموده اند :((دنیا میخواهی نماز شب بخوان آخرت میخواهی نماز شب بخوان .)) آیا این حد از نیت با توضیحات حضرتعالی اشکال دارد یا خیر ؟آیا وارد محدوده شرک خفی میشود ؟

22

سوال3224:
با سلام خدمت استاد عزیز
در احوالات علامه هست که سید علی آقا قاضی به ایشان فرموده اند :
((دنیا میخواهی نماز شب بخوان آخرت میخواهی نماز شب بخوان .))
آیا این حد از نیت با توضیحات حضرتعالی اشکال دارد یا خیر ؟آیا وارد محدوده شرک خفی میشود ؟
🌸🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🌸
#پاسخ3224
🌹سلام علیکم
🔆🌷هر گونه نیت در هر فعلی تقرب به همان نیت است. نیت ما در هر فعلی غیر از قرب الهی شرک به خداست! نماز میبایست تنها به قصد تقرب الی الله ادا شود در غیر اینصورت مقبول درگاه خدا نخواهد شد.
🌷🔆هر عمل قربی آثار کثیری در حیات آدمی دارد، علی الخصوص نماز که منافع و آثار آن غیر قابل احصاء میباشد، صرف نیت قرب الی الله تمام آن آثار و منافع را نصیب انسان میسازد اما اگر به نیت همان آثار و منافع نماز خوانده شود، نیت از «قرب الی الله» به «قرب الی الآثار و المنافع» متوجه خواهد شد و نماز را از حالت عبادی خارج خواهد نمود.
🌻🌱الإسراء : 84 قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‏ سَبيلاً
☘️بگو: «هر كس طبق شاکله(نیت) خود عمل مى‏كند و پروردگارتان كسانى را كه راهشان نيكوتر است، بهتر مى‏شناسد.»
🌻🌱طه : 14 إِنَّني‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري
☘️من «اللَّه» هستم معبودى جز من نيست! مرا بپرست، و نماز را براى ياد من بپادار
🌷🔆اما!!!! به اذن الهی میتوانیم برای استعانت از خدا نماز را ابزار قرار دهیم! توجه شود! به اذن الهی میتوانیم نماز و اعمال نیک خود را اسباب رسیدن به حوائج خود قرار دهیم! در واقع ما با تقرب بسوی خدا حاجات خود را به درگاه خدا عرضه میداریم! و با عنایت به اینکه عرضه حاجات به درگاه خدا خودش عبادت محسوب میشود، پس نماز که برای قرب الهی ادا میشود، دعا و طلب حاجات از خدا خودش تقرب دیگری بسوی خداست، به واقع تقرب الی الله اسباب رسیدن به هر حاجاتی است و بندگان خدا با اجازه خدا میتوانند بدین طریق از آن بهر ببرند!
🔆مثلا نماز بهترین وسیله برای دوری از فحشا و منکر است، و یا نماز بهترین وسیله استعانت است.
🌻🌱العنكبوت : 45 اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ
☘️آنچه را از كتاب به تو وحى شده تلاوت كن، و نماز را برپا دار، كه نماز از زشتيها و گناه بازمى‏دارد، و ياد خدا بزرگتر است و خداوند مى‏داند شما چه كارهايى انجام مى‏دهيد
🌻🌱البقرة : 45 وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ
☘️از صبر و نماز يارى جوييد و اين كار، جز براى خاشعان، گران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.