وقتی میگویند اصالت با ماهیت هست یا وجود یعنی چه؟ و کدام صحیح هست؟

29

سوال2798 :
سلام علیکم.وقتی میگویند اصالت با ماهیت هست یا وجود یعنی چه؟ و کدام صحیح هست؟ متشکر
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2798
🌹علیکم السلام
🌼🌿 در اصطلاح فلسفه وجود هستی و ماهیت چیستی اشیاء عالم است و بعضی ها قائل به اصالت وجود و بعضی قائل به به اصالت ماهیت هستند.
🌱امّا🔅
🌼🌿با نگرش ثقلین وجود و ماهیت هر دو در چاچوب خاص خود دارای اصالت هستند!
همانطوریکه هر شیئی هستی دارد به همان نسبت نیز دارای مقدار است همانطوریکه هر شیء موجود است به همانصورت مقدور است، خالق هستی نیز موجد و مُقَدّر است. با در نظر گرفتن اینکه هر شیء در این عالم علاوه بر اینکه موجود است، مخلوق، مربوب، مقدور، مُكَوَّن‏، َ مَأْلُوه‏، معلوم، محدود، مصنوع و … نیز میباشد و مشخصات و دامنه و ساز و کار خاص خود را دارد. پس هر آفریده علاوه بر وجود، دارای قدر(مقدار، اندازه)، کان، علم، حد، صنع و … میباشد و آفریدگار موجد، خالق، ربّ، قادر، مقدّر، مُکَوِّن، اله، عالم، حادّ، صانع و … آنهاست و آفریدگار هیچ اشتراکی را در وجود و … با مخلوقاتش نمیپذیرد.
🌼🌿از زاویه دیگر در ایجاد هر شیء در عالم هستی هفت ویژگی تحقق دارد که وجود را به به اولین ویژگی آن میتوانیم ربط دهیم که به مشیت الهی برمیگردد و ماهیت به هفت ویژگی دیگر که عبارتند از: اراده، تقدیر، قضاء، اذن، کتاب، و اجل

🌸🌿 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَا يَكُونُ شَيْ‏ءٌ فِي الْأَرْضِ وَ لَا فِي السَّمَاءِ إِلَّا بِهَذِهِ الْخِصَالِ السَّبْعِ بِمَشِيئَةٍ وَ إِرَادَةٍ وَ قَدَرٍ وَ قَضَاءٍ وَ إِذْنٍ وَ كِتَابٍ وَ أَجَلٍ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ يَقْدِرُ عَلَى نَقْضِ وَاحِدَةٍ فَقَدْ كَفَرَ.
الكافي (ط – الإسلامية)، ج‏1، ص: 149

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.