تعدیل مزاج، چقدر در کنترل عصبانیت وبرخی رذیله های اخلاقی موثر است ؟ آیا تعدیل مزاج مقدم بر ادعیه میباشد و دلیلی بر این امر وجود داره؟

23

سوال2797:

تعدیل مزاج، چقدر در کنترل عصبانیت وبرخی رذیله های اخلاقی موثر است ؟

آیا تعدیل مزاج مقدم بر ادعیه میباشد و دلیلی بر این امر وجود داره؟

( بزرگان ما مثل مرحوم ایت الله سید عبدالکریم کشمیری شاگرد مرحوم ایت الله قاضی میفرمودند اساتید اخلاق ما شاگرد نمیپذیرفتند مگر اینکه قبلش به طبیب رجوع میکردند وتعدیل مزاج میکردند وبعد میامدند تا سلوک معنوی را آغاز کنند….)
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2797
🌹علیکم السلام
🌼🌿بدن آدمی بعنوان امانتی الهی بایستی پاسبانی کنیم و در حفظ سلامتی و تقویت آن کوشا باشیم. هر گونه کوتاهی در این امر گناه و تعدی محسوب شده و تبعات جسمانی و روحانی خاص خود را خواهد داشت.
🌼🌿در کل نبایستی وضعیت جسمانی بر حال روحانی ما تاثیر منفی بگذارد. چرا که بعضا به قهر دچار آسیب های جسمانی خاصی میشویم که در بیشترشان تقصیری نداریم . دگرگونی اوضاع روحانی با تغییر وضعیت جسمانی نشان از ضعف ایمانی دارد، در واقع اگر نظام معنوی و اخلاقی شخصی وابسته به نظام جسمانی او باشد وضعیت جسمانی او تنها بهانه و فتنه ای برای آشکار سازی سیمای روحانی اوست.
🌸🌿 يا رَبِّ يَا رَبِّ قَوِّ عَلَى خِدْمَتِكَ جَوَارِحِي وَ اشْدُدْ عَلَى الْعَزِيمَةِ جَوَانِحِي‏
🌼🌿مومن با تقوا جسم خود را به نحو احسن برای افعال معنوی و ملکوتی به خدمت میگیرد! مومن از هر ابزاری برای ظهور و بروز زیبایی های بندگی الهی به کار میگیرد و از جمله مفید ترین آنها جسم و سلامتی و قوت آن است.
🌼🌿مومن حتی از ضعف جسمانی و بیماری برای رفعت روحی هنرمندانه رفتار میکند.
🌼🌿مومن به جسمش صفا می بخشد تا روحش باصفا باشد! مومن از جسمش برای تعالی روحش خرج میکند و در این تلاش سستی نمیکند(ْ وَ خُذُوا مِنْ أَجْسَادِكُمْ فَجُودُوا بِهَا عَلَى أَنْفُسِكُمْ وَ لَا تَبْخَلُوا بِهَا عَنْهَا)
🌸🌿إمام الموحّدين و راية السالكين و قدوة المتألّهين عليّ أمير المؤمنين عليه السّلام حيث قال لحبر من أحبار اليهود و علمائهم: من اعتدل طباعه صفى مزاجه، و من صفى مزاجه قوى أثر النفس فيه، و من قوى أثر النفس فيه سمى إلى ما يرتقيه، و من سمى إلى ما يرتقيه فقد تخلق بالأخلاق النفسانية، و من تخلق بالأخلاق النفسانية فقد صار موجودا بما هو انسان دون أن يكون موجودا بما هو حيوان، و دخل في الباب الملكى، و ليس له عن هذه الحالة مغيّر فقال اليهودي: اللّه أكبر يا ابن أبي طالب لقد نطقت بالفلسفة جميعها، نقله العلّامة الشّيخ بهاء الدين العاملي قدّس سرّه في أواخر المجلّد الخامس من الكشكول (ص 594 من طبع نجم الدولة).
منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى)، ج‏19، ص: 306
🌸🌿امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام به یکی از دانشمندان یهود فرمود: هر کس که طبیعتش معتدل باشد؛ مزاج او صاف گردد و هر کس مزاجش صاف باشد اثر نفس در وی قوی گردد و هر کس اثر نفس در وی قوی گردد به ‌سوی آنچه ارتقایش دهد بالا رود و هر که به ‌سوی آنچه ارتقایش دهد بالا رود به اخلاق نفسانی متخلق گردد و هر کس به اخلاق نفسانی متخلق گردد موجودی انسانی شود نه حیوانی و به باب مَلَکی درآید و چیزی او را از این حالت برنگرداند.
یهودی گفت: الله‌اکبر؛ ای پسر ابوطالب همه فلسفه را فرمودی و چیزی از فلسفه را فروگذار نکردی.
🌼🌿مومن حقیقی تاجر مربح تجارت بندگی است چه به قوت و صحت بدن و چه به ضعف و مرض.
🌸🌿 اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِيهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِي، وَ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى مَا أَحْدَثْتَ بِي مِنْ عِلَّةٍ فِي جَسَدِي
صحیفه سجادیه بخشی از دعای 15
🔆🌿اى خداوند، حمد باد تو را، به سبب آن مايه از تندرستى كه همچنان از آن برخوردارم. و نيز حمد باد تو را به سبب اين بيمارى كه در تن من پديد آورده‏اى.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.