🌹🔆🌼 فاطمه معدن روشنایی🌼🔆🌹

28

🌼🔆🌼«فاطمه قلم نوری حضرت فاطر »  « توحید سفینه اخلاص»🌼🔆🌼

🔅🌹 «اخلاص در توحید»  « اخلاص بندگی با توحید»  چکیده با تکمله « شب ولادت فاطمه زهرا سلام الله علیها» «شرح خطبه فدکیه »  « سیر با توحید» و …       1402.10.12    علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌼 🌹بسم الله الفاطر🌹🌼🔅

🔆چگونه فرش به عرش ناز نکند  و گل به جنت لب به خنده باز نکند و  خورشید چهره به طلوع مادر روشنایی مات نکند🔆

🌸میلاد قلم نور حضرت فاطر مبارک باد🌸

🌹فاطمه مادر مادران،  مادر مهر و صفاست، فاطمه ام الاخیار، ام الائمه المعمصومین، ام المومنین.

🔅🌼 آفاق رصد جمال فاطمه🌼🔅

🌹فاطمه را از کدامین آفاق نظاره کنیم، از آفاق عرشی؟ از آفاق دل و دیدگان نبوی و علوی و مهدوی، عجب منظره‌ای دارد منظره زهرائی.

🌹منظره فاطمه از نقطه صفر مرز آفرینش فوق مناظر جهان هستی است!

🔅🌼 قامت عبادی فاطمه تاج آسمان است🌼🔅

🌷🔆 وَ أَمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هِيَ رُوحِيَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ وَ هِيَ الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ مَتَى قَامَتْ‏ فِي‏ مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ ظَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَظْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ وَ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِمَلَائِكَتِهِ يَا مَلَائِكَتِي انْظُرُوا إِلَى أَمَتِي فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ إِمَائِي قَائِمَةً بَيْنَ يَدَيَّ تَرْتَعِدُ فَرَائِصُهَا مِنْ خِيفَتِي وَ قَدْ أَقْبَلَتْ بِقَلْبِهَا عَلَى عِبَادَتِي‏[1]

🌷🔆 اما دخترم فاطمه… زمانی‌که در محرابش در برابر خداوند جليل خود مى ايستاد، در حالى كه نور او براى فرشتگان آسمان، چنان پيدا بود كه درخشش اختران براى زمينيان و خداوند، به فرشتگانش مى فرمود: اى فرشتگان من! به كنيز من، فاطمه، سرور كنيزان من، بنگريد كه چگونه در برابر من گوشت تنش از بيم من، به لرزه افتاده و از صميم دل، به عبادت من روى آورده است.

🌷🔆 عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ فَاطِمَةَ لِمَ سُمِّيَتْ زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّهَا كَانَتْ‏ إِذَا قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا زَهَرَ نُورُهَا لِأَهْلِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ.

 وَ قَدْ رُوِيَ‏ إِنَّمَا سُمِّيَتِ الزَّهْرَاءَ لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ.[2]

🌷🔆 از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم : چرا فاطمه را زهراء (درخشان) ناميده اند ؟ حضرت فرمود : چون وقتى در محرابش به نماز مى ايستاد ، نور او براى اهل آسمان چنان مى درخشيد كه نور ستارگان براى اهل زمين مى درخشد .

🌹فاطمه زهراء سلام الله علیها هنوز قامت به عبادت راست نکرده، آسمان را از طرف زمین ستاره باران می‌کرد، حال با رکوع و سجود و قنود و مناجاتش چه میکند!

🔅🌼 حکمت زهرائی از نگاه علوی🌼🔅

🌷🔆 عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ‏ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَتِ الزَّهْرَاءُ ع زَهْرَاءَ فَقَالَ لِأَنَّهَا تَزْهَرُ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‏ ع فِي النَّهَارِ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ بِالنُّورِ كَانَ يَزْهَرُ نُورُ وَجْهِهَا صَلَاةَ الْغَدَاةِ وَ النَّاسُ فِي فُرُشِهِم …‏[3]

🌷🔆 ابان بن تغلب روايت كرده: از امام صادق عليه السّلام پرسيدم: اى فرزند رسول خدا! چرا فاطمه را «زهرا» ناميدند؟ گفت:  براى اينكه نور حضرت فاطمه روزى سه مرتبه براى امير المؤمنين على بن ابى طالب جلوه مى‏كرد: نور او به هنگام اقامه نماز صبح در حالى كه مردمان در خواب بودند، چنان مى‏درخشيد كه سفيدى آن داخل خانه‏هاى مدينه مى‏گرديد و فضاى خانه‏ها را روشن مى‏نمود، آنان از اين نور تعجّب مى‏كردند و به سوى رسول خدا مى‏شتافتند تا در باره منشأ آن نور سؤال كنند، و رسول خدا آنها را به جانب خانه حضرت فاطمه متوجه مى‏كرد، و هنگامى كه آنان به سوى خانه ايشان نگاه مى‏كردند مى‏ديدند كه فاطمه در محراب عبادت قرار گرفته و نورى از محراب ساطع مى‏شود، و آنگاه در مى‏يافتند كه نور مذكور همان نورى است كه از فاطمه ساطع مى‏گردد.

هنگامى كه ظهر فرا مى‏رسيد و فاطمه آماده نماز مى‏گرديد نور زردى از چهره وى ساطع مى‏گرديد و داخل خانه‏هاى اهل مدينه مى‏شد به طورى كه در و ديوار خانه‏ها، و لباس و رنگ ايشان همه به زردى مى‏گراييد، پس هر گاه از آن نور پرسش مى‏نمودند، رسول خدا ايشان را روانه خانه فاطمه مى‏كرد و آنان مى‏ديدند كه دختر پيامبر در ميان محراب مشغول عبادت است و اين نور از وى ساطع مى‏گردد.

و هنگامى كه آفتاب غروب مى‏كرد چهره فاطمه به سرخى مى‏گراييد و نور قرمزى از او ساطع مى‏شد و فاطمه از اين امر خوشحال گرديده شكر خدا را به جاى مى‏آورد، پس آن نور داخل خانه‏هاى مردم مى‏گرديد و تمام آنها را سرخفام مى‏نمود، مردم مدينه از اين امر تعجّب مى‏كردند و در باره آن با يك ديگر به گفتگو مى‏پرداختند و هر كس نظرى مى‏داد، بنا بر اين نزد رسول خدا مى‏آمدند و علّت آن را جويا مى‏شدند و رسول خدا ايشان را به سوى خانه فاطمه مى‏فرستاد و آنها مى‏ديدند كه فاطمه در محراب به عبادت ايستاده و آن نور از صورت وى ساطع مى‏گردد و مى‏فهميدند كه منشأ آن نور از كجاست.

پس آن نور در چهره فاطمه باقى بود تا زمانى كه حسين عليه السّلام از وى متولّد گرديد و آن نور به او منتقل شده و به ما رسيده است و همچنان در نزد ما خواهد بود، امامى بعد از امام ديگر، تا قيامت فرا رسد.[4]

🌹جمال فاطمه از آفاق دید علوی جلوه خاص خود را داشت، آفاق مختلف رصدگاه خاص پرتوی از جمال فاطمی است.

🌹نور فاطمه اگر تفسیر شود، دفتر آفرینش را لبریز سازد.

🔅🌼 فاطمه، قلم نور حضرت فاطر است🌼🔅

🌷🔆 وَ شَقَ‏ لَكِ يَا فَاطِمَةُ اسْماً مِنْ أَسْمَائِهِ فَهُوَ الْفَاطِرُ وَ أَنْتِ فَاطِمه[5]

🌷🔆 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم: و تو اى فاطمه! خداوند نام تو را نيز از نامهاى خود برگرفته كه او «فاطر» است و تو فاطمه.

🌹فاطمه، قلم نوری خدای فاطر است. فاطمه کلنگ نوری حضرت فاطر آسمان‌ها و زمین است. پروردگار متعال در آفرینش نیازی به هیچ قلمی ندارد اگر چهره خلقتش را با قلم خطاطی و نقاشی می‌کند محض احترام و حب او به قلم است،

🔅🌼 آسمان‌ها و زمین قاب جمال فاطمه است🌼🔅

🌷🔆 فَخَلَقَ نُورَ فَاطِمَةَ ع يَوْمَئِذٍ كَالْقِنْدِيلِ وَ عَلَّقَهُ فِي قُرْطِ الْعَرْشِ‏ فَزَهَرَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ السَّبْعُ وَ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءَ وَ كَانَتِ الْمَلَائِكَةُ تُسَبِّحُ اللَّهَ وَ تُقَدِّسُهُ فَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَأَجْعَلَنَّ ثَوَابَ تَسْبِيحِكُمْ وَ تَقْدِيسِكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لِمُحِبِّي هَذِهِ الْمَرْأَةِ وَ أَبِيهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِيهَا ‏[6]

🌷🔆 پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: … و در اين حال خداى متعال نور فاطمه را آفريد و آن را مانند قنديل بر كنار عرش آويخت و از آن نور آسمانها و زمين‏هاى هفتگانه را خلق كرد، و به اين جهت فاطمه را زهرا ناميده‏اند.

ملائكه خدا را تسبيح و تقديس مى‏كردند، پس خداوند به ايشان فرمود: به عزّت و جلالم، ثواب تسبيح و تقديس شما را براى اينان يعنى فاطمه، پدر، شوهر و فرزندانش قرار خواهم داد.

🔅🌼 دیده ملائک به جمال فاطمه روشن شد🌼🔅

🌷🔆 ثُمَّ أَظْلَمَتِ‏ الْمَشَارِقُ‏ وَ الْمَغَارِبُ فَشَكَتِ الْمَلَائِكَةُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى أَنْ يَكْشِفَ عَنْهُمْ تِلْكَ الظُّلْمَةَ فَتَكَلَّمَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ بِكَلِمَةٍ فَخَلَقَ مِنْهَا رُوحاً ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَخَلَقَ مِنْ تِلْكَ الرُّوحِ نُوراً فَأَضَافَ النُّورَ إِلَى تِلْكَ الرُّوحِ وَ أَقَامَهَا أَمَامَ الْعَرْشِ فَزَهَرَتِ الْمَشَارِقُ وَ الْمَغَارِبُ فَهِيَ فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ وَ لِذَلِكَ سُمِّيَتِ الزَّهْرَاءَ لِأَنَّ نُورَهَا زَهَرَتْ بِهِ السَّمَاوَات‏[7]

🌷🔆 سپس همه‏ هستى از شرق تا به غرب تاریك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاریكى و ظلمت شكایت كردند و خواستند كه پروردگار تاریكى را از ایشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواسته‏ آنان كلمه‌‏اى فرمود، از آن كلمه روحى خلق گردید، سپس كلمه‌‏اى دیگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترین مكان عرش قرار داد. همه‏ عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آمیخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نیست، جز فاطمه زهرا (علیهاالسلام) و به همین دلیل او را زهرا (علیهاالسلام) نامیدند زیرا نورش آسمان ها را روشن ساخت.

🔅🌼 کلاس فاطمه آسمان فرزانگی است🌼🔅

🌹خطبه فدکیه با غ بهشت فاطمه و گلستان توحید است. خطبه فدکیه یعنی منشور انسانیت. سخن فاطمه حیاتبخش و علم افزاست.

🌹خطبه فاطمه زهراء س شفابخش جان‌هاست، هر که پای علم علیمه عالم بنشیند رنگ دانش و فرزانگی به خود بگیرد.

🌹پای منبر فاطمه ، محل اخذ تلقینات و الهامات ربانی است؛ محل جذب علم و حکمت متعالی است.

🌹اول و آخر کلام فاطمه  کلاس بندگی خداست.

🔅🌼 سرقت فدک سرقت توحید است🌼🔅

🌹در باغ کلام زهرا بگردیم تا عطر توحیدی بگیریم. هر چند که کل دنیا میراث فاطمه و اولاد فاطمه است اما فدک واقعی  فاطمه توحید و نبوت و امامت بود.  

🌹فدک فاطمه یعنی، قرآن و عترت، فاطمه فهماند که اگر عترت محجور شود، قرآن به اسرارت اشرار در می‌آید.

🌹فدک فاطمه همان آرامش و آسایش و عبادت و بندگی خدا بود، که اهل سقیفه آن را سرقت نمودند.

🔅🌼 شجره کلمه توحید🌼🔅
🌼وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ كَلِمَةٌ جُعِلَ الْإِخْلَاصُ تَأْوِيلَهَا🌼

🌹باید که قبل از مرگ به توحید ناب مزین شویم در غیر این‌صورت  حیات‌مان ثمری نخواهد داشت.

🌹کلمه توحید از تهِ تهِ دل آدمی آغاز و آنگاه  به حنجره او ختم می‌گردد. کلمه توحید، ریشه و تنه و شاخ و برگ و گل و میوه و عطر و صفا  دارد. کلمه توحید مثل آسمان است و بی‌شمار کهکشان و ستاره دارد.

🔅🌼اخلاص در توحید و اخلاص با توحید 🌼🔅

🌹کلمه توحید، ما را به مقصد اعلای اخلاص بندگی رهنمون می‌سازد.

🌹باید که با اخلاص در توحید به اخلاص در بندگی ره یابیم. پس اولین سفر بندگی، اینستکه در توحید به اخلاص برسد  و با اخلاص در توحید به اخلاص بندگی خدا دست یابد.

🌹«اللهم عرفنی نفسک» یعنی، خدایا مرا به اخلاص بندگی برسان تا با زلال وجودم به ملاقاتت دست یابم و جز بندگی چیزی در جان و دلم نباشد.

🌹باید که با سوار بر مرکب اخلاص به ملاقات خدا برسیم.

🌹خدا جواب و حل مسئله را فرموده است و وظیفه ما تنها اثبات آن است.

🔅🌼توحید اگر جان‌مان شود 🌼🔅

🌹کلمه توحید را در دل و زبان و تمام ارکان وجود پیاده‌سازی کنیم، جان‌مان را با کلمه توحید قالب بندی کنیم و در نهایت خود تبدیل به قالب کلمه توحید گردیم. وقتی جان ما تبدیل به کلمه توحید گردد آن جان تبدیل به قلم جان می‌شود.

🌹 ثبوت کلمه توحید در جان ما به این معناست که لاینقطع مثل خورشید تابان به روشنایی توحید بدرخشیم، تبدیل به نور بدون ظلمت گردیم و بدون انقطاع جریان یابیم، به واقع به ظهور نفسی کلمه توحید توفیق یابیم.

🌹رسیدن به ریشه توحید تنها با اراده محض الهی میسر است، به گاه ریشه توحید این حقیقت اثبات می‌شود که عبد تمامیت وجودش همان اراده الهی است، هر چند که در هر حال اینچنین است، اما اقرار و تصدیق بنده همان حل معمای بندگی است.

🌹رسول خدا به این مقام رسیده بودند که به الگوی عالمیان تبدیل گشته‌اند، ایشان به حقیقت مشکات توحیدند.

🌻🔆الأحزاب : 21   لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً  

🔆مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مى‏كنند

🔅🌼 توحید راهبر به‌سوی اخلاص است 🌼🔅

🌹اخلاص، تاویل کلمه توحید است.

🌹اخلاص در توحید با وصول اخلاص با توحید متفاوت است، اخلاص توحید همان « وَ كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَه‏  كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْه» اما به تاویل کلمه توحید رسیدن یعنی با کسب اخلاص در توحید به مقصد اعلای توحید که اخلاص بندگی است دست یابیم.‏

🌹اثر توحید بر انسان، اخلاص بندگی است، یعنی، جز بندگی در جان بنده هیچ نباشد، نه تنها به تکوین بلکه به تشریع و با رعایت قوانین الهی با اختیار تام. هیچ تعلقی میان خالق و مخلوق جز خود خالق نباشد. از تمام حجاب گذر کند و به اخلاص بندگی او دست یابد.

🔅🌼اخلاص یعنی، کمال  گسستگی🌼🔅

🌷🔆 إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخِرَقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِك‏[8]

🌷🔆 خداوندا برایم کمال گسستگی بسوی خودت را ببخش. و دیدگان دلم را به روشنایی نظر بسوی خودت بینا کن، تا اینکه دیدگان دل حجاب‌های نور را در هم بشکند و به‌سوی معدن عظمتت وصل گردد و جان‌های‌مان به عزّ قدس تو آویخته گردد.

🌹در کمال گسستگی انسان در‌می‌یابد که جز اراده حق هیچ چیز دیگری نیست.

🌹در اوج گسستگی انسان در‌می‌یابد که نور هم حجاب است که باید در مسیر بندگی از آن هم گذر کنیم.

🔅🌼 جز خدا ما را کسی به اخلاص نمی‌رساند🌼🔅

🌷🔆 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا عَرَّفَنَا مِنْ نَفْسِهِ، وَ أَلْهَمَنَا مِنْ شُكْرِهِ، وَ فَتَحَ لَنَا مِنْ أَبْوَابِ الْعِلْمِ بِرُبُوبِيَّتِهِ، وَ دَلَّنَا عَلَيْهِ مِنَ الْإِخْلَاصِ‏ لَهُ فِي تَوْحِيدِهِ، وَ جَنَّبَنَا مِنَ الْإِلْحَادِ وَ الشَّكِّ فِي أَمْرِهِ.[9]

🌷🔆 و سپاس خداى را كه خويشتن را بما شناساند و شكر و سپاس خود را بما الهام نمود و درهاى علم بربوبيّت و پروردگاريش را بر ما گشود  و بر اخلاص در توحيد و يگانگيش راهنمائيمان فرمود، و از عدول و كجروى و شكّ و دو دلى در امر خود دورمان ساخت‏

🌹خدای متعال خودش راهنمای ما به‌سوی اخلاص توحید اوست که همان دروازه سیر به‌سوی اخلاص بندگی اوست.

🌹بنده، باید خودش را به تمام و کمال خرج معبود خویش نماید و از خود چیزی باقی نگذارد، بندگی را تمام کند، جز بندگی نماند.

🔅🌼 خود را برای خدای‌مان تمام کنیم🌼🔅

🌷🔆 وَ أَدْنَى حَدِّ الْإِخْلَاصِ‏ بَذْلُ الْعَبْدِ طَاقَتَهُ ثُمَّ لَا يَجْعَلُ لِعَمَلِهِ عِنْدَ اللَّهِ قَدْراً فَيُوجِبَ بِهِ عَلَى رَبِّهِ مُكَافَأَةً بِعَمَلِهِ لِعِلْمِهِ أَنَّهُ لَوْ طَالَبَهُ بِوَفَاءِ حَقِّ الْعُبُودِيَّةِ لَعَجَزَ وَ أَدْنَى مَقَامِ الْمُخْلِصِ فِي الدُّنْيَا السَّلَامَةُ مِنْ جَمِيعِ الْآثَامِ وَ فِي الْآخِرَةِ النَّجَاةُ مِنَ النَّارِ وَ الْفَوْزُ بِالْجَنَّة[10]

🌷🔆 کم ترین نشانه اخلاص آن است که آدمى در اطاعت و عبادت کوشا باشد و براى عمل خود اهمیتى قایل نباشد و خود را در برابر خدا طلب کار نداند، زیرا بنده مى داند که اگر خدا از بندگان خود عبادت واقعى را خواستار بشود همگان عاجز خواهند بود.

🌹نازلترین مرتبه اخلاص این است که بنده حدا تمام طاقت خود را بذل عبادت خدا نماید، خود را برای خدایش تمام کند، خرج خدا شود، در این هدف از خود خاکستری را هم باقی نگذارد؛ و در همین  حال برای خود  نمره‌ای هم قائل نشود.  

🔅🌼بندگی تاج توانگری و وجاهت است 🌼🔅

🌷🔆 وَ قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع‏ مَنْ عَبَدَ اللَّهَ عَبَّدَ اللَّهُ لَهُ كُلَّ شَيْ‏ءٍ.[11]

🌷🔆 امام حسن علیه السلام فرمودند: هر کس خدا را بندگی کند خدا هر چیزی را به بندگی او در‌می‌آورد.

🌹عجب رازی است بندگی خدا، هر کس به حق خدای واحد را بندگی کند خدای واحد هر چیزی را به اطاعت او در‌می‌آورد. چه زیبا خواهد بود با تمام مسخرات خود، جهان آفرینش را به نان عبدالله مزین سازد.

🌷🔆 وَ قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع‏ مَنْ عَبَدَ اللَّهَ حَقَّ عِبَادَتِهِ- آتَاهُ اللَّهُ فَوْقَ أَمَانِيِّهِ وَ كِفَايَتِهِ‏ [12]

🌷🔆 امام حسين عليه السلام فرمود: كسى كه خدا را آنطور كه شايسته اوست عبادت كند خـداوند افزون‌تر ازآنچه آرزو وكفايت اوست به اومى دهد.

🌹اگر هر کس به حق خدا را عبادت کند خدای کریم نیز بذل و بخشش خود به بنده‌اش را از حد می‌گذراند.

🌷🔆 وَ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ ع‏ لَا يَكُونُ الْعَبْدُ عَابِداً لِلَّهِ حَقَّ عِبَادَتِهِ- حَتَّى يَنْقَطِعَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِمْ إِلَيْهِ، فَحِينَئِذٍ يَقُولُ هَذَا خَالِصٌ لِي. فَيَقْبَلُهُ بِكَرَمِهِ‏.[13]

🌷🔆 امام باقر عليه السّلام: بنده، خدا را چنان كه سزاوار است عبادت نكند مگر آن گاه كه از همه‌ي خلايق ببرد و به او روي آورد؛ در اين هنگام است كه خداوند مي‌فرمايد: اين بنده‌ي خالص من است؛  پس با كَرَم خود او را مي‌پذيرد.

🌹بنده خدا باید تمام رگها را ببرد تا به او برسد، تا موانع بندگی رفع نشود لقاء محبوب رخ ندهد.

🌷🔆 وَ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ ع‏ مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى عَبْدٍ أَجَلَّ- مِنْ أَنْ لَا يَكُونَ فِي قَلْبِهِ مَعَ اللَّهِ تَعَالَى غَيْرُهُ.[14]

🌷🔆 خداوند عز و جل به هيچ بنده‌اى نعمتى بزرگ تر از اين ارزانى نداشته است كه در دلش همراه خداوند متعال، چيزى ديگرى نباشد.

🌹دل‌مان را برای خالق‌مان خلوت خلوت کنیم، خداوندا ما ناتوانیم تو خود دل‌مان را خلوت فرما.

 🔅🌼 دل‌مان به ریشه توحید وصل است🌼🔅
🌼وَ ضُمِّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَهَا🌼

🌹موصول کلمه توحید در دلها گنجانده شده است، در ضمن قلوب قرارداده، به قلوب چسبانده است، با قلوب در هم آمیخته، پیچیده شده، کلمه توحید، جزء جدایی ناپذیر قلوب گشته، با قلوب عجین است، به فطرت جزء جدایی ناپذیر دل آدمی است، نوری است که امکان ترسیم ظلمت شرک با آن وجود ندارد،

🌻🔆غافر : 42   تَدْعُونَني‏ لِأَكْفُرَ بِاللَّهِ وَ أُشْرِكَ بِهِ ما لَيْسَ لي‏ بِهِ عِلْمٌ وَ أَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَى الْعَزيزِ الْغَفَّارِ

🔆مرا دعوت مى‏كنيد كه به خداوند يگانه كافر شوم و همتايى كه به آن علم ندارم براى او قرار دهم، در حالى كه من شما را بسوى خداوند عزيز غفّار دعوت مى‏كنم!

🌹موصول کلمه توحید ظهور قلبی کلمه توحید است. به واقع موصول کلمه توحید، میوه و جوانه و گل توحید است که از دل‌مان روئیده است.

🔅🌼 عقل چراغ توحید است🌼🔅
🌼وَ أَنَارَ فِي التَّفَكُّرِ مَعْقُولُهَا🌼

🌹معقول کلمه توحید در جان تفکر می‌درخشد.

🌹معقول کلمه توحید یعنی، ظهور عقلی کلمه توحید.

🌻🔆الحج : 46   أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَى الْأَبْصارُ وَ لكِنْ تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتي‏ فِي الصُّدُورِ

🔆آيا آنان در زمين سير نكردند، تا دلهايى داشته باشند كه حقيقت را با آن درك كنند؛ يا گوشهاى شنوايى كه با آن (نداى حق را) بشنوند؟! چرا كه چشمهاى ظاهر نابينا نمى‏شود، بلكه دلهايى كه در سينه‏هاست كور مى‏شود.

🔅🌼 خالق دیدگان محدود به دیدگان نیست🌼🔅
🌼 الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ🌼

🌹رویت بصری الله ناممکن(محال و ناشدنی) است.

🌹چرا فاطمه زهرا س به این امر بدیهی « الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ » اشاره فرموده‌اند؟!

🌹وقتی جهل غلبه کند، هر چیزی امکان پذیر است، انحطاط در عصر اوج پیشرفت علمی مشهود است، این عصر علی رغم پیشرفت علمی، ضلالت و جهالت در اوج خویش است، چرا که علم در این عصر بدون ولایت رشد می‌کند، به این خاطر شتاب جهل و جهالت افزونتر می‌گردد.

🌹بشر به ظاهر دانشمند امروزی با دو چشم خود به یک چشم دجال نگاه و او را پرستش می‌کند، بدتر از صنم پرستان گشته‌است.

🌹جاهلان دانشمند‌نمای آخرالزمانی خدا را زیر میگروسکپ و تلسکوپ جستجو می‌کنند. یعنی میخواهند خدای کبیر متعال را  با چشم کور بصرشان رویت نمایند.

🌹فاطمه با این عبارت « الْمُمْتَنِعُ مِنَ الْأَبْصَارِ رُؤْيَتُهُ » کل دانشمندان جاهل را مذمت می‌کند.

🔅🌼 زبان در حسرت توصیف نام اوست🌼🔅
 🌼وَ مِنَ الْأَلْسُنِ صِفَتُهُ🌼

🌹زبان به وصف او نمی‌چرخد

🌹و صفت او از زبان‌ها جاری نمی شود. کسی را توان توصیف او نیست.

🌹زبان سخنگوی دل است، آنچه را که دل به آن علم یافته زبان بیان می‌کند، با عجز دل، زبان نیز الکن می‌شود.

صفت را می‌توان خصوصیات نام خدا دانست؛ زبان، نام او را می‌برد اما به معنایش دست نمی‌یابد، معنای نامش بر زبان جاری‌شدنی نیست.

🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:  إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ اسْماً بِالْحُرُوفِ غَيْرَ مُتَصَوِّتٍ وَ بِاللَّفْظِ غَيْرَ مُنْطَقٍ وَ بِالشَّخْصِ غَيْرَ مُجَسَّدٍ وَ بِالتَّشْبِيهِ غَيْرَ مَوْصُوفٍ وَ بِاللَّوْنِ غَيْرَ مَصْبُوغٍ مَنْفِيٌّ عَنْهُ الْأَقْطَارُ مُبَعَّدٌ عَنْهُ‏ الْحُدُودُ مَحْجُوبٌ عَنْهُ حِسُّ كُلِّ مُتَوَهِّمٍ مُسْتَتِرٌ  غَيْرُ مَسْتُور[15]

🌷🔆 امام صادق(ع) فرمود: خداوند تبارک و تعالی، یک اسم خلق کرد که با حروف به صوت در نمی‌آید و با لفظ تلفّظ نمی شود. و به تشخّص مجسّد نیست. و با تشبیه موصوف نمی‌شود. و با رنگ آمیخته نمی‌شود. ابعاد از آن نفی شده است (بُعدی ندارد) حدود از آن دور شده است. حسّ واهمۀ هر وَهم کننده از آن محجوب است. پنهان است غیر پنهان.

🔅🌼 اوهام نباید نسبت به او به توهم افتند🌼🔅
 🌼وَ مِنَ الْأَوْهَامِ كَيْفِيَّتُهُ🌼

🌹 (درک)کیفیت او با اوهام ناشدنی است

🌹اوهام شامل محسوسات است، هر آنچه را که انسان با حواس خود به آن دست می‌یابد اوهام است. «وهم» مرتبه خاصی از علم را شکل می‌دهد، قد و قامت اوهام به کیفیت او، چگونگی و چونی اسماء او نرسد، به واقع کیفیت اسماء او مراد است نه کیفیت ذات او، چرا که ذات او غیر قابل وصف است؛ او  نه به صفت و نه به کیفیت محدود نمی‌شود. اسم او: «مَحْجُوبٌ عَنْهُ حِسُّ كُلِّ مُتَوَهِّمٍ»

🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼


[1] الأمالي( للصدوق) ؛ النص ؛ ص113  ابن بابويه، محمد بن على، كتابچى – تهران، چاپ: ششم، 1376ش.

[2] معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص64  ابن بابويه، محمد بن على، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: اول، 1403 ق.

[3] علل الشرائع ؛ ج‏1 ؛ ص180  ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى – قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.

[4] زندگانى حضرت زهرا عليها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى، ص: 134

[5] معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص55  ابن بابويه، محمد بن على، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم – قم، چاپ: اول، 1403 ق.

[6] إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏2 ؛ ص403  ديلمى، حسن بن محمد، الشريف الرضي – قم، چاپ: اول، 1412ق.

[7] الفضائل (لابن شاذان القمي) ؛ ؛ ص129 ابن شاذان قمى، أبو الفضل شاذان بن جبرئيل، رضى – قم، چاپ: دوم، 1363ش.

[8] إقبال الأعمال (ط – القديمة) ؛ ج‏2 ؛ ص687 بن طاووس، على بن موسى، دار الكتب الإسلاميه – تهران، چاپ: دوم، 1409 ق.

[9] الصحيفة السجادية ؛ ؛ ص30 على بن الحسين عليه السلام، امام چهارم، دفتر نشر الهادى – قم، چاپ: اول، 1376ش.

[10] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص37   منسوب به جعفربن محمد عليه السلام، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.

[11] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص327  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[12] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص327  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[13] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص328  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[14] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص328  حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.

[15] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص112  كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق،دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.