🌼🔆🌼« راز ابوالفضل شدن» «راز روح الله »🌼🔆🌼
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🔅🌹 « شبکه عقل» « شبکه عصبی» « مغبوط شهدا» « شهادت اعضاء» « شب ولادت حضرت ابوالفضل العباس» و … 1402.11.24 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🔅🌼شبنمهای مباحث 🌼🔅
🌹ارواح جنود مجنده هستند، آنها لشکر به هم پیوسته و آماده و هماهنگ با هم هستند.
🌹تا کسی عطر ابوالفضل را استشمام نکند عاشقش نمیشود.
🌹مومنان هم نژادند، نژادشان ایمان است.
🌹مومنان کبوتران همپرواز و هم آوایند.
🌹مومنان دارای یک حسّاند چه به درد و چه به لذت. آنها حس بندگی واحدی دارند؛ در عبادت با هم مشارکت دارند؛ دارای یک رگ و یک عصباند.
🌹همه مومنان به واسطه روح الله از حیات و نَفَس واحدی برخوردارند. میزان احسان به شدت اتصال بین آن دو مربوط است.
🌹ابوالفضل، روح و جان حسین علیه السلام است، ابوالفضل رمز ولایت است راز اتصال به ولایت است.
🌹زیباترین تعریف از حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام از زبان امام سجاد علیهالسلام است.
🌹 عشق دارای اجزاست، عشق همچون یکشجره است.
🌹چگونه سوار کشتی هدایت حسین شوم؟
🌹برای امام زمانمان باید تبدیل به ابوالفضل شویم.
🌹کاشف رموزات حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام باشیم.
🌹ما باید به دو راز مجهز شویم تا عباسی شویم اولی عقل و دومی روح الله.
🌹خلایق در جهان هستی از عقل واحد برخوردار هستند.
🌹قرآن برای صاحبان قلب (عقل) ذکر و نور و روشنایی است.
🌹تنها با عقل از علم بهره خواهیم برد.
🌹از جمله نشانه عقل، شکیبایی در زمان تنهایی است.
🌹همه صاحب یک عقل هستند!
🌹عقل همان ابر رایانهای است که تمام خلایق به آن متصل هستند.
🌹چگونه عباس، عباس شد؟!
🌹مومنان باهم پیکر واحدی هستند.
🌹هر که عاشق عباس است به حتم نشانی از عطر او یافته است.
🌹برای هر کسی چیزی است که با آن آرام میگیرد برای هر مومن برادری است که با آن آرام می شود.
🌹 رسیدن به حس واحد.
🔅🌼 ابوالفضل چگونه ابوالفضل شد🌼🔅
🌹 با دو راز میتوان تا دروازه ابوالفضل شدن پیش رفت، ارتباط و اتصال با جان ولایت با روحالله به ملازمت عقل.
🌹 مراد از عقل، آن قوه عظیم الهی است که رمز زیبایی بندگی خداست، تمام زیبایی و مکارم اخلاق ملازم عقلند، عقل رمز عشق الهی است، ملازمت عقل نشان دوام عشق الهی است، عقل همان خلق اول از جان روحانیون است که بواسطه شبکه خاص عقل با کل خلایق مرتبط است.
🔅🌼 عقل را در اول خلقت باید بکاویم🌼🔅
🌷🔆 كَمَا قَالَ سَيِّدُنَا رَسُولُ اللَّهِ ص أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلُ.[1]
🔆رسول خدا فرمودند، اول چیزی که خدا آفرید عقل بود.
🌷🔆 اول ما خلق الله القلم و اول ما خلق الله العقل[2]
🔆اول چیزی که خدا آفرید قلم بود و اول چیزی که خدا آفرید عقل بود.
🌷🔆 وَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ أَنَّهُ قَالَ ع أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْل[3]
🔅🌼 هر چه زیبایی است در عقل جمع است🌼🔅
🌷🔆 وَ قَالَ ع خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ مِنْ أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ مِنَ الْعِلْمِ وَ الْقُدْرَةِ وَ النُّورِ وَ الْمَشِيَّةِ بِالْأَمْرِ فَجَعَلَهُ قَائِماً بِالْعِلْمِ دَائِماً فِي الْمَلَكُوتِ.[4]
امام صادق عليه السلام : خداوند متعال عقل را از چهار چيز آفريد: از دانايى و توانايى و روشنايى و مشيّت به امر. پس، آن را به دانايى پايدار ساخت و در ملكوت پاينده.
🔅🌼 از علائم و نشانههای بهرهمندی از عقل🌼🔅
🌷🔆 وَ قَالَ ص قَسَمَ اللَّهُ الْعَقْلَ ثَلَاثَةَ أَجْزَاءٍ فَمَنْ كُنَّ فِيهِ كَمَلَ عَقْلُهُ وَ مَنْ لَمْ يَكُنَّ فَلَا عَقَلَ لَهُ حُسْنُ الْمَعْرِفَةِ بِاللَّهِ وَ حُسْنُ الطَّاعَةِ لِلَّهِ وَ حُسْنُ الصَّبْرِ عَلَى أَمْرِ اللَّهِ.[5]
🔆 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عقل را به سه جزء تقسيم كرد؛ در هر كس اين سه جزء باشد عقلش كامل است و در هر كس نباشد از عقل بى بهره است: نيكو شناختن خدا، نيكو فرمان بردن از خدا و نيكو صبر كردن بر كار خدا.
🔅🌼 همه انسانها به شبکه عقل متصلند🌼🔅
🌹 همه انسانها با شبکه عقل متصل و مرتبطاند، به عبارت سادهتر همه انسانها مجهز به ابر رایانه جهانی و فراجهانیاند، اما نحوه ارتباط آنها متفاوت است، هر که از این شبکه عظیم غافل شود ارتباطش با جهان و فراجهان قطع یا کمرنگ شود. این شبکه، انسان را در ارتباط دائم با رسالت و ولایت نگه میدارد. به عبارتی عقل رگ بندگی است اگر قطع شود ارتباط زیبایی بندگی قطع میگردد.
🌹 عقل نور و روشنایی بندگی است نبودش موجب فرو رفتن آدمی در جهل و نادانی و گناه و معصیت است.
🌹 هر چه عقل آدمی قویتر گردد حس یگانگی و یکپارچگی با رسالت و ولایت قدرت میگردد.
🌷🔆 عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع أَنَّ النَّبِيَّ ص سُئِلَ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ الْعَقْلَ قَالَ خَلْقُهُ مَلَكٌ لَهُ رُءُوسٌ بِعَدَدِ الْخَلَائِقِ مَنْ خُلِقَ وَ مَنْ يُخْلَقُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ لِكُلِّ رَأْسٍ وَجْهٌ وَ لِكُلِ آدَمِيٍ رَأْسٌ مِنْ رُءُوسِ الْعَقْلِ وَ اسْمُ ذَلِكَ الْإِنْسَانِ عَلَى وَجْهِ ذَلِكَ الرَّأْسِ مَكْتُوبٌ وَ عَلَى كُلِّ وَجْهٍ سِتْرٌ مُلْقًى لَا يُكْشَفُ ذَلِكَ السِّتْرُ مِنْ ذَلِكَ الْوَجْهِ حَتَّى يُولَدَ هَذَا الْمَوْلُودُ وَ يَبْلُغَ حَدَّ الرِّجَالِ أَوْ حَدَّ النِّسَاءِ فَإِذَا بَلَغَ كُشِفَ ذَلِكَ السِّتْرُ فَيَقَعُ فِي قَلْبِ هَذَا الْإِنْسَانِ نُورٌ فَيَفْهَمُ الْفَرِيضَةَ وَ السُّنَّةَ وَ الْجَيِّدَ وَ الرَّدِيَّ أَلَا وَ مَثَلُ الْعَقْلِ فِي الْقَلْبِ كَمَثَلِ السِّرَاجِ فِي وَسَطِ الْبَيْت[6]
🔆 از علیبنابیطالب (علیهمالسلام) نقل کردهاست: از پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) سؤال شد: خداوند عقل را از چه آفریدهاست؟ حضرت فرمودند: خلقتِ عقل، فرشتهای است که به تعداد مخلوقات سر دارد؛ (به تعداد) آنها که خلق شدهاند و آنها که تا روز قیامت خلق خواهندشد. و برای هر سَری، صورتی هست و به هر انسانی، یکی از سرهای عقل تعلق دارد و اسم آن انسان، بر صورت آن سر نوشته شدهاست.
بر هر صورتی، پوششی انداخته شده که از آن صورت برداشته نمیشود، تا وقتی آن انسان متولد شود و (اگر پسر است) به حد مردان یا (اگر دختر است) به حد زنان برسد.
پس هرگاه به آن حد رسید، آن پوشش برداشته میشود و نوری در قلب آن انسان جای میگیرد که (با آن) فریضه (واجبات) و سنت (مستحبات) و خوب و بد را تشخیص میدهد.
آگاه باشید که مَثَلِ عقل در قلب، مَثَلِ چراغ است در وسط خانه.
🌷🔆 وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى مَنْ وُلِدَ فِيهِ كُفِيَ كُلَّ أَمْرٍ يُؤْذِيهِ وَ يَكُونُ الْمَوْلُودُ فِيهِ مُبَارَكاً صَالِحاً يَرْتَفِعُ أَمْرُهُ وَ يَعْلُو شَأْنُهُ وُلِدَ فِيهِ إِسْمَاعِيلُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ع وَ فِيهِ خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ وَ أَسْكَنَهُ رُءُوسَ مَنْ أَحَبَّ مِنْ عِبَادِهِ وَ مَنْ هَرَبَ فِيهِ أُخِذَ وَ مَنْ ضَلَّتْ عَنْهُ ضَالَّةٌ وَجَدَهَا وَ مَنِ اقْتَرَضَ فِيهِ شَيْئاً رَدَّهُ سَرِيعاً وَ مَنْ مَرِضَ فِيهِ بَرَأَ سَرِيعا[7]
🔅🌼عقل محبوب خداست 🌼🔅
🌷🔆 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا خَلَقْتُ خَلْقاً هُوَ أَحَبُ إِلَيَ مِنْكَ وَ لَا أَكْمَلْتُكَ إِلَّا فِيمَنْ أُحِبُّ أَمَا إِنِّي إِيَّاكَ آمُرُ وَ إِيَّاكَ أَنْهَى وَ إِيَّاكَ أُعَاقِبُ وَ إِيَّاكَ أُثِيبُ.[8]
🔆 امام باقر عليه السلام : چون خداوند عقل را آفريد به او فرمود: رو كن و او رو كرد؛ سپس فرمود: برگرد و او برگشت. آن گاه فرمود: به عزّت و جلالم سوگند كه من آفريدهاى را نیافریدم که از تو نزد من محبوبتر باشد و تو را بطور کامل ندهم مگر در کسی که دوستش دارم، تنها تو را فرمان مى دهم و تو را نهى مىكنم تو را کیفر میدهم و تنها تو را پاداش مى دهم.
🔅🌼صبر بر تنهایی نشان قوت عقل است 🌼🔅
🌹 تجربه تنهایی با یکتای یگانه نشان اوج کمال و بلوغ و قوت عقل آدمی است.
🌷🔆 يَا هِشَامُ الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلَامَةُ قُوَّةِ الْعَقْلِ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ اللَّهِ اعْتَزَلَ أَهْلَ الدُّنْيَا وَ الرَّاغِبِينَ فِيهَا وَ رَغِبَ فِيمَا عِنْدَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ أُنْسَهُ فِي الْوَحْشَةِ وَ صَاحِبَهُ فِي الْوَحْدَةِ وَ غِنَاهُ فِي الْعَيْلَةِ وَ مُعِزَّهُ مِنْ غَيْرِ عَشِيرَةٍ يَا هِشَامُ نَصْبُ الْحَقِّ لِطَاعَةِ اللَّهِ وَ لَا نَجَاةَ إِلَّا بِالطَّاعَةِ وَ الطَّاعَةُ بِالْعِلْمِ وَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ وَ التَّعَلُّمُ بِالْعَقْلِ يُعْتَقَدُ وَ لَا عِلْمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِيٍّ وَ مَعْرِفَةُ الْعِلْمِ بِالْعَقْل[9]
🔆 امام كاظم عليه السلام : اى هشام! صبر بر تنهايى نشانه نيرومندى خرد است. كسى كه خدايى بينديشد .حديثاز اهل دنيا و دنيا طلبان كناره گيرد و به آنچه نزد خداست روى آورد و خداوند انيس وحشت او باشد و يار تنهايى و خلوت او و مايه بى نيازى او در نيازمندى .حديثو عزّت و قدرت بخش او بى آنكه ايل و طايفه اى داشته باشد.
اى هشام! حق (حقيقت) براى فرمانبردارى از خدا نصب شده است و نجات ميسّر نشود مگر به فرمانبردارى، و فرمانبردارى با علم و معرفت و علم با آموختن به دست آيد، و آموختن با خرد استوارى پذيرد، و علم جز از دانشمند الهى به دست نيايد، و شناخت علم با خرد حاصل آيد.
🔅🌼کیفیت عبادت به میزان عقل آدمی است 🌼🔅
🌹 دل به معنای دل، دلی است که خانه عقل باشد، که میشود حرم الله.
🌷🔆 سُلَيْمَانَ الدَّيْلَمِيِّ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِينِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ كَيْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِي فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَى قَدْرِ الْعَقْل[10]
🔆 درباره عبادت و ديندارى و فضايل مردى نزد امام صادق عليه السلام سخن گفتم. حضرت پرسيد : عقل او چگونه است؟ عرض كردم: نمى دانم. حضرت فرمود: پاداش به اندازه عقل است.
🌷🔆 يَا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فِي كِتَابِهِ- إِنَّ فِي ذلِكَ لَذِكْرى لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ يَعْنِي عَقْل[11]
🔆 امام كاظم عليه السلام : اى هشام! خداوند متعال در كتاب خود مى فرمايد: «هر آينه در اين پندى است براى كسى كه وى را دل است»، يعنى: عقل.
🔅🌼 عقل، جهان و جهاز بندگی است🌼🔅
🌹 هر که عقل را تحقیر کند تحقیر شود، هر که عقل را تصغیر کند شیطان را تعظیم کند.
🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي حَدِيثٍ طَوِيلٍ إِنَّ أَوَّلَ الْأُمُورِ وَ مَبْدَأَهَا وَ قُوَّتَهَا وَ عِمَارَتَهَا الَّتِي لَا يُنْتَفَعُ بِشَيْءٍ إِلَّا بِهِ الْعَقْلُ الَّذِي جَعَلَهُ اللَّهُ زِينَةً لِخَلْقِهِ وَ نُوراً لَهُمْ فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُونَ وَ أَنَّهُ الْمُدَبِّرُ لَهُمْ وَ أَنَّهُمُ الْمُدَبَّرُونَ وَ أَنَّهُ الْبَاقِي وَ هُمُ الْفَانُونَ وَ اسْتَدَلُّوا بِعُقُولِهِمْ عَلَى مَا رَأَوْا مِنْ خَلْقِهِ مِنْ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ وَ شَمْسِهِ وَ قَمَرِهِ وَ لَيْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ بِأَنَّ لَهُ وَ لَهُمْ خَالِقاً وَ مُدَبِّراً لَمْ يَزَلْ وَ لَا يَزُولُ وَ عَرَفُوا بِهِ الْحَسَنَ مِنَ الْقَبِيحِ وَ أَنَّ الظُّلْمَةَ فِي الْجَهْلِ وَ أَنَّ النُّورَ فِي الْعِلْمِ فَهَذَا مَا دَلَّهُمْ عَلَيْهِ الْعَقْلُ قِيلَ لَهُ فَهَلْ يَكْتَفِي الْعِبَادُ بِالْعَقْلِ دُونَ غَيْرِهِ قَالَ إِنَّ الْعَاقِلَ لِدَلَالَةِ عَقْلِهِ الَّذِي جَعَلَهُ اللَّهُ قِوَامَهُ وَ زِينَتَهُ وَ هِدَايَتَهُ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ هُوَ رَبُّهُ وَ عَلِمَ أَنَّ لِخَالِقِهِ مَحَبَّةً وَ أَنَّ لَهُ كَرَاهِيَةً وَ أَنَّ لَهُ طَاعَةً وَ أَنَّ لَهُ مَعْصِيَةً فَلَمْ يَجِدْ عَقْلَهُ يَدُلُّهُ عَلَى ذَلِكَ وَ عَلِمَ أَنَّهُ لَا يُوصَلُ إِلَيْهِ إِلَّا بِالْعِلْمِ وَ طَلَبِهِ وَ أَنَّهُ لَا يَنْتَفِعُ بِعَقْلِهِ إِنْ لَمْ يُصِبْ ذَلِكَ بِعِلْمِهِ فَوَجَبَ عَلَى الْعَاقِلِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْأَدَبِ الَّذِي لَا قِوَامَ لَهُ إِلَّا بِهِ.[12]
🔆 امام صادق عليه السلام در حديثي طولاني فرمايد: آغاز و نخست هر چيز و نيرو و آباداني آن كه هر سودي تنها بآن مربوط است عقل است كه آن را خدا زينت و نوري براي خلقش قرار داده. با عقل بندگان خالق خود بشناسند و دانند كه آنها مخلوقند و او مدبر و ايشان تحت تدبير اويند و اينكه خالقشان پايدار و آنها فاني ميباشند و بوسيله عقول خويش از ديدن آسمان و زمين و خورشيد و ماه و شب و روز استدلال كردند كه او و اينها خالق سرپرستي دارند ناآغاز و بي انتها و با عقل تشخيص زشت و زيبا دادند و دانستند در ناداني تاريكي و در علم نور است اينست آنچه عقل بآنها رهنما گشته. عرض شد: آيا بندگان ميتوانند بعقل تنها اكتفا كنند فرمود: عاقل برهبري همان عقلي كه خداوند نگهدار او و زينت و سبب هدايتش قرار داده ميداند كه خدا حق است و پروردگار اوست و ميداند كه خالقش را پسند و ناپسنديست و اطاعت و معصيتي، و عقلش را بتنهايي راهنماي باينها نمي بيند و ميفهمد كه رسيدن باين مطالب جز با طلب علم ممكن نيست و اگر بوسيله علمش باينها نرسد عقلش او را سودي نداده پس واجب است بر عالم طلب علم و ادب نمايد كه بي آن استوار نماند.
🔅🌼 جان ابوالفضل ملازم جان جهان و عقل است🌼🔅
🌹ابررایانهی عظیمی بنام عقل، شبکهای است که تمام انسانها را به خود متصل نموده است! عقل اول کاربر این شبکه عظیم است.
🌹شدت اتصال ابوالفضل به روح الله و شبکه عقل و جان عقل به اوج و کمال است.
🔅🌼 روحالله آفریده گرامی خداست🌼🔅
🌹روحالله همان خلقی است که خالق احسن الخالقین بخاطر گرامیاش آن را به خود نسبت داده است.
🌹پروردگار عالمیان برای روحالله شبکه عظیمی ایجاد فرموده و منتخبان الهی از آن سهمی میبرند. ابوالفضل سهم ویژهای از این شبکه داراست.
🌷🔆 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي قَالَ رُوحٌ اخْتَارَهُ اللَّهُ وَ اصْطَفَاهُ وَ خَلَقَهُ وَ أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ فَضَّلَهُ عَلَى جَمِيعِ الْأَرْوَاحِ فَأَمَرَ فَنُفِخَ مِنْهُ فِي آدَمَ [13]
🌷🔆 امام باقر (علیه السلام)- از محمّدبنمسلم نقلشده که گفت: «از امام باقر (علیه السلام) دربارهی این سخن خداوند عزّوجلّ [که میفرماید]: وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی؛ پرسیدم». حضرت فرمود: «روحی است که خداوند آن را اختیار کرده و برگزیده است و آن را آفریده و به خودش نسبت داده و بر تمامی ارواح برتریاش داده است و فرمان داده تا از آن، در آدم (علیه السلام) دمیده شود.
🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَدٌ صَمَدٌ لَيْسَ لَهُ جَوْفٌ وَ إِنَّمَا الرُّوحُ خَلْقٌ مِنْ خَلْقِهِ نَصْرٌ وَ تَأْيِيدٌ وَ قُوَّةٌ يَجْعَلُهُ اللَّهُ فِي قُلُوبِ الرُّسُلِ وَ الْمُؤْمِنِين[14]
🌷🔆 امام صادق (علیه السلام)- خداوند تبارکوتعالی یگانه و صمَد است؛ و صمد وجودی است که اندرون ندارد [ذاتی است بسیط و غیر مرکّب] و روح، آفریدهای از مخلوقات اوست که دارای آگاهی، توان و نیروی حمایتکردن است و خداوند آن را در دلهای پیامبران (علیهم السلام) و مؤمنان قرار میدهد.
🌷🔆 ابْنُ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى تَوَحَّدَ بِمُلْكِهِ فَعَرَّفَ عِبَادَهُ نَفْسَهُ ثُمَّ فَوَّضَ إِلَيْهِمْ أَمْرَهُ وَ أَبَاحَ لَهُمْ جَنَّتَهُ فَمَنْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُطَهِّرَ قَلْبَهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ عَرَّفَهُ وَلَايَتَنَا وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَطْمِسَ عَلَى قَلْبِهِ أَمْسَكَ عَنْهُ مَعْرِفَتَنَا ثُمَّ قَالَ يَا مُفَضَّلُ وَ اللَّهِ مَا اسْتَوْجَبَ آدَمُ أَنْ يَخْلُقَهُ اللَّهُ بِيَدِهِ وَ يَنْفُخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ إِلَّا بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ ع وَ مَا كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَكْلِيماً إِلَّا بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ ع وَ لَا أَقَامَ اللَّهُ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ آيَةً لِلْعَالَمِينَ إِلَّا بِالْخُضُوعِ لِعَلِيٍّ ع ثُمَّ قَالَ أَجْمَلُ الْأَمْرِ مَا اسْتَأْهَلَ خَلْقٌ مِنَ اللَّهِ النَّظَرَ إِلَيْهِ إِلَّا بِالْعُبُودِيَّةِ لَنَا[15]
امام صادق ( در خطاب به مفضّل: خداوند تبارکوتعالی در فرمانروایی یکتاست و خود را به بندگان معرفی نمود؛ سپس امر خود را به آنها واگذار کرد و بهشت را برایشان ارزانی داشت؛ هرکه را بخواهد از جنّ و انس دل پاک میدهد و او را آشنا به ولایت ما مینماید. و هرکه را بخواهد کوردل نماید، معرفت ما را از او جلوگیری میکند. ای مفضّل! به خدا قسم آدم شایستهی آفریده شدن به دست خدا و دمیدن روح خویش در او نشد؛ مگر بهواسطهی ولایت علی ع خدا با موسی سخن نگفت مگر به ولایت علی و عیسیبنمریم را آیت برای جهانیان قرار نداد مگر بهواسطهی خضوع نسبت به علی (بالاتر بگویم، احدی از جانب خدا اهلیّت برای نظرکردن به خدا پیدا نکرد، مگر بهواسطهی بندگی و عبودیّت برای ما».
🌷🔆 امام صادق (علیه السلام)- مفضّلبنعمر گوید: امام صادق (علیه السلام) به من فرمود: «خداوند تبارکوتعالی در فرمانرواییخود یکتاست؛ خویشتن را به بندگانش شناساند و آنگاه امر خود را به آنها واگذار کرد و بهشتخویش را برایشان ارزانی داشت. خداوند هرکس از جنّ و انس را بخواهد دل پاک دهد او را آشنا به ولایت ما سازد و هرکه را بخواهد کوردل نماید او را از معرفت ما بازدارد». سپس فرمود: «ایمفضّل! به خدا سوگند! آدم (علیه السلام) سزاوار آفریدهشدن به دست خدا و دمیدن روح خویش در او نشد مگر بهواسطهی [پذیرش] ولایت علی (علیه السلام) و خدا با موسی (علیه السلام) بیواسطه سخن نگفت مگر به ولایت علی (علیه السلام) و خدا عیسیبنمریم (علیه السلام) را نشانهای برای جهانیان قرار نداد مگر بهواسطهی فروتنیاو نسبت به علی (علیه السلام)». سپس فرمود: «سخن را کوتاه کنم، هیچکس سزاوار این نشد که خدا به او نظر [لطف و رحمت] افکند مگر بهواسطهی اطاعتکردن از ما
🔅🌼 ارتباط با روحالله رمز آشنایی با رسالت و ولایت است 🌼🔅
🌹 یکسانی و یک حسی با روح الله، رمز خاص مقام ابوالفضلی است.
🌷🔆 «قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَحَدٌ وَاحِدٌ، تَفَرَّدَ فِي وَحْدَانِيَّتِهِ، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ نُوراً، ثُمَّ خَلَقَ مِنْ ذَلِكَ النُّورِ مُحَمَّداً ص وَ خَلَقَنِي وَ ذُرِّيَّتِي، ثُمَّ تَكَلَّمَ بِكَلِمَةٍ فَصَارَتْ رُوحاً فَأَسْكَنَهُ اللَّهُ فِي ذَلِكَ النُّورِ وَ أَسْكَنَهُ فِي أَبْدَانِنَا، فَنَحْنُ رُوحُ اللَّهِ وَ كَلِمَاتُهُ، فَبِنَا احْتَجَّ عَلَى خَلْقِهِ، فَمَا زِلْنَا فِي ظُلَّةٍ خَضْرَاءَ حَيْثُ لَا شَمْسَ وَ لَا قَمَرَ، وَ لَا لَيْلَ وَ لَا نَهَارَ، وَ لَا عَيْنَ تَطْرِفُ، نَعْبُدُهُ وَ نُقَدِّسُهُ وَ نُسَبِّحُهُ، وَ ذَلِكَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ.
وَ أَخَذَ مِيثَاقَ الْأَنْبِيَاءِ بِالْإِيمَانِ وَ النُّصْرَةِ لَنَا، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ يَعْنِي لَتُؤْمِنُنَّ بِمُحَمَّدٍ ص، وَ لَتَنْصُرُنَّ وَصِيَّهُ، وَ سَيَنْصُرُونَهُ جَمِيعاً.
وَ إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِيثَاقِي مَعَ مِيثَاقِ مُحَمَّدٍ ص بِالنُّصْرَةِ بَعْضِنَا لِبَعْضٍ،… [16]
🔆 امام علی (علیه السلام)- خداوند تبارکوتعالی یکتا و بیهمتا و در یکتایی خود بینظیر است؛ او سخنی گفت و آنسخن تبدیل به نوری گشت؛ سپس از آننور محمّد (صلی الله علیه و آله)، من و نسل مرا آفرید؛ سپس سخنی دیگر گفت و آن سخن تبدیل به روحی گشت و خداوند آن روح را در آن نور و در بدنهای ما سکونت داد، در نتیجه ما روح خدا و گفتار خداییم و خداوند بهوسیلهی ما بر خلقش احتجاج کرد. و منم آن گفتار خداوند که بهوسیلهی آن پراکنده را گرد آورد و گردآمده را پراکنده سازد؛ و منم نامهاینیک خدا و وصفهای برتر و نشانههای بزرگ او و منم صاحب بهشت و دوزخ. و بازگشت همهی مخلوقات بهسوی من خواهد بود و من همان بازگشتگاهی هستم که هر چیزی بعد از مرگ بهسوی آن بازمیگردد و حساب تمامی مخلوقات با من است.
🔅🌼 اتصل با روح الله انتقال تمام حال و احوال صاحب روح الله است 🌼🔅
🌹 رمز محبت و همدلی و حس یگانگی با اهل بیت و مومنین به نحوه ارتباط و اتصال با روح الله است.
🌹 ارتباط روح اللهی یک تن و یک جان شدن است.
🌷🔆 وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا اشْتَكَى شَيْئاً مِنْهُ وَجَدَ أَلَمَ ذَلِكَ فِي سَائِرِ جَسَدِهِ لِأَنَّ أَرْوَاحَهُمْ مِنْ رُوحِ اللَّهِ تَعَالَى وَ إِنَّ رُوحَ الْمُؤْمِنِ لَأَشَدُّ اتِّصَالًا بِرُوحِ اللَّهِ مِنِ اتِّصَالِ شُعَاعِ الشَّمْسِ بِهَا.[17]
🔆 امام صادق(ع) فرمود: مؤمن برادر مؤمن است، همانا جسم واحدی كه اگر قسمتی از آن رنج برد، درد آن در سایر قسمتهای بدن احساس می شود، و ارواح آن دو از روح واحدی است و همانا اتصال روح مؤمن به روح خدا شدیدتر از اتصال پرتو خورشید به خورشید است.
🌷🔆 وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ تَلْتَقِي فَتَتَشَامُّ كَمَا تَتَشَامُّ الْخَيْلُ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَفَ وَ لَوْ أَنَّ مُؤْمِناً جَاءَ إِلَى مَسْجِدٍ فِيهِ أُنَاسٌ كَثِيرٌ لَيْسَ فِيهِمْ إِلَّا مُؤْمِنٌ وَاحِدٌ لَمَالَتْ رُوحُهُ إِلَى ذَلِكَ الْمُؤْمِنِ حَتَّى يَجْلِسَ إِلَيْهِ.[18]
🌷🔆 ارواح لشكريانِ جمع شدهاند، با هم ملاقات مىكنند و همديگر را بو مىكنند، همان سان كه اسبها همديگر را مىبويند. پس ارواحى كه با همديگر آشنا باشند، ائتلاف مىكنند و ارواحى كه از همديگر نفرت داشته باشند، اختلاف مىكنند. اگر مؤمنى به مسجدى وارد شود كه در آن مردمان زيادى باشند و در ميان آنها تنها يك مؤمن باشد، روح اين مؤمنِ تازه وارد به سوى او تمايل پيدا مىكند، تا اينكه مىرود و در كنار او مىنشيند.
🌷🔆 وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا وَ اللَّهِ لَا يَكُونُ [الْمُؤْمِنُ] مُؤْمِناً أَبَداً حَتَّى يَكُونَ لِأَخِيهِ مِثْلَ الْجَسَدِ إِذَا ضَرَبَ عَلَيْهِ عِرْقٌ وَاحِدٌ تَدَاعَتْ لَهُ سَائِرُ عُرُوقِهِ.[19]
🌷🔆 مؤمن هرگز مؤمن نمی شود مگر برای برادر مؤمن خویش همانند یك پیكر شود كه چون رگی از آن به درد آید، همه ی رگ های دیگر با آن همدردی می كنند.
🌷🔆 وَ عَنْهُ ع قَالَ: لِكُلِّ شَيْءٍ شَيْءٌ يَسْتَرِيحُ إِلَيْهِ وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَسْتَرِيحُ إِلَى أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْتَرِيحُ الطَّيْرُ إِلَى شَكْلِهِ.
🌷🔆 برای هر موجودی، موجودی است که با آن آرامش می یابد و مؤمن با برادر مؤمنش آرامش می یابد، همانطوری که پرنده با هم جنس خود آرامش می یابد.
🌷🔆 وَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْمُؤْمِنُونَ فِي تَبَارِّهِمْ وَ تَرَاحُمِهِمْ وَ تَعَاطُفِهِمْ كَمَثَلِ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى تَدَاعَى لَهُ سَائِرُهُ بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّى[20]
🌷🔆 امام باقر «ع»: مؤمنان در نيكى كردن و مهربانى و دلسوزى نسبت به يك ديگر همچون تن واحدند، كه اگر جايى از آن دردمند شود باقى جاها، در بيدارى و تب و سوز آن همدردى مىكنند.
🌷🔆 فَإِنَّ مَوَالِيَنَا وَ شِيعَتَنَا مِنَّا، وَ كُلُّنَا كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ- يَحْرُمُ عَلَى جَمَاعَتِنَا الزَّكَاةُ وَ الصَّدَقَة[21]
🌷🔆 أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ فِي اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ أَبْغَضَ فِي اللَّهِ وَ أَعْطَى فِي اللَّهِ وَ مَنَعَ فِي اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِيَاءِ الْمُؤْمِنِينَ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَلَا وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَيْنِ إِذَا تَحَابَّا فِي اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ تَصَافَيَا فِي اللَّهِ كَانَا كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا اشْتَكَى أَحَدُهُمَا مِنْ جَسَدِهِ مَوْضِعاً وَجَدَ الْآخَرُ أَلَمَ ذَلِكَ الْمَوْضِع[22]
🌷🔆 آگاه باشيد: هر كه در راه خدا عز و جل دوست دارد و در راه او دشمن دارد و براى خدا بخشد و براى خدا دريغ كند از مؤمنان برگزيده نزد خدا عز و جل باشد.
هلاكه چون دو مؤمن در راه خدا عز و جل دوستى كنند و يك دل شوند چون يك پيكر گردند كه چون عضوى از آن بدرد آيد عضو ديگر دردش يابد
🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَسْكُنُ إِلَى الْمُؤْمِنِ كَمَا يَسْكُنُ الظَّمْآنُ إِلَى الْمَاءِ الْبَارِدِ.[23]
🌷🔆 همانا انسان مؤمن با برادر مؤمن خود آرامش می یابد، چنان که قلب انسانِ تشنه با آب سرد آرامش می یابد.
🔅🌼 مومنان شبکه عصبی همدیگرند🌼🔅
🌷🔆 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ بَنُو أَبٍ وَ أُمٍّ فَإِذَا ضَرَبَ عَلَى رَجُلٍ مِنْهُمْ عِرْقٌ سَهِرَ الْآخَرُونَ.[24]
🌷🔆 مؤمنان، با یکدیگر برادرند، و همگی فرزندان یک پدر و مادر و چون رگ یکی از آنان زده شود؛ مصیبتی بر او وارد شود؛ دیگران در غم او خوابشان نبرد.
🌷🔆 وَ عَنْ أَحَدِهِمَا ع أَنَّهُ قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ كَالْجَسَدِ الْوَاحِدِ إِذَا سَقَطَ مِنْهُ شَيْءٌ تَدَاعَى سَائِرُ الْجَسَدِ.[25]
🔅🌼 راز محبت ابوالفضلی با روح الله پیوند دارد🌼🔅
🌹حسّ ما نسبت به حضرت ابوالفضل علیه السلام حس منحصر به فردی است!
🌹حس ما نسبت حضرت ابوالفضل علیه السلام از حس ما به اعضا و جوارحمان قویتر است.
🌹چند مزه میشناسیم، به چند طعم و چند رنگ آشناییم؟ عشق چند طعم و مزه و رنگ دارد، چقدر به صفات عشق آشناییم، عشق نیز دارای پیکر است و اعضا و جوارح و نشانههایی دارد، یک نشان اعظمش ابوالفضل است.
🌹عشقآباد دارای کوی و کوچه و ابیات است، شجره عشق دارای شاخ و برگهایی است، ابولفضل از تنههای اصلی آن است.
🔅🌼 مغبوط الشهدا کمال تعریف است🌼🔅
🌹مغبوط الشهدا بودن ابوالفضل به ظاهر یک تعریف است امام تمام مدح و تعاریف را در جان خود دارد.
🌹حضرت ابولفضل طالوت حسینی است.
🌹ابوالفضل دارای عظمت و جایگاه ویژه و ممتازی در دودمان ولایت دارد.
🌹 ابوالفضل در قلوب مومنان دارای طعمی است که با آن شناخته میشود و با چیزی شبیه نیست، آن طعم فقط طعم ابوالفضلی دارد.
🔅🌼 تمام اعضاء و جوارح ابوالفضل شهید است🌼🔅
🌹ابوالفضل قبل از عاشورا خود را به مقام شهادت رسانده بود، نه خود بلکه تمام اجزاء و اعضاء وجودش را.
🌹ابوالفضل شهادت را به شهادت رساند.
🌹نه دستان ابولفضل بلکه تمام اعضا و جوارحش به شهادت رسیدند.
🌹ابوالفضل طیار است، دستان مبارکش را به بال تبدیل ساخت. نه تنها دستان بلکه تمام اعضایش به نوعی بال و پر گرفتند. عروج روح مبارکش را کس نداند.
🔅🌼 ابوالفضل آینه جان حسین است🌼🔅
🌹ابوالفضل کتاب مکتوب و مکنون حسین است. با قلم نور، جانش را به لوح حسینی تبدیل ساخته بود. مرامنانه و معرفتنامه حجت زمان خود گشته بود.
🌹ابوالفضل برای بنی هاشم ماه و برای حسین جان بود.
🌹ماه چه میکند؟ ماه خورشید را حکایت میکند چراغ خورشید است به زمان غلبه ظلمت و تاریکی، معرّف نور است جاذبه مجذوبش را خزینه جانش قرار داده.
🌹جمال حسینی به دید عباسی نیاز دارد.
🌹بصیرت نافذ عباسی به افق اعلای جان ولایت نفوذ دارد.
🌹ایمانش چنان صلب است که یاقوت را شرمنده خود میسازد.
🌹ابوالفضل صاحب ایمانی است که نمیشکند سست نمیشود هر ظلمت و شکی را میشکند. بصیرتی که بر ظهر و بطن حقایق نفوذ دارد.
🌷🔆 «كان عمّنا العبّاس نافذ البصيرة، صلب الايمان، جاهد مع أبى عبد اللَّه، و ابلى بلاء حسنا، و مضى شهيدا[26]
🔅🌼 قلب عباس با قلب حسین تک است🌼🔅
🌹قلب عباس نمایشگر عالی نور و حقایق حسینی است.
🌹دل عباس اسرارخانه حسین است. عباس رموز معرفت حسینی است.
🌹حسین طعام و شراب عباس بود.
🌹از دل عباس باید امام حسین علیه السلام را رصد کنیم.
🌹نهانخانه جان عباس حسینیه حسین و سرّ مکنون حسین است.
🌹عباس شهد محبت حسین را چشید و عسلش را پروراند، جلوه اعلای نیروی محبت حسینی را به نمایش گذاشت.
🔅🌼 القاء سمع چه بسا مقام شهادت دارد🌼🔅
🌹 اگر گوش انسان جز کلام خدا نشنود شهید میشود. دلی که خلوتگاه گردد شهید گردد.
🌷🔆 ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شهِیدٌ أیْ اسْتَمَعَ وَ لَمْ یَشْتَغِلْ قَلْبُهُ بِغَیْرِ مَا یَسْتَمِعُ وَ هُوَ شَهِیدٌ لِمَا یَسْمَعُ فَیَفْهَمُهُ غَیْرَ غَافِلٍ عَنْهُ وَ لَا سَاهٍ.
🔆 ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- أَوْ أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شهِیدٌ؛ یعنی میشنوند. و دلشان به غیر از آن چیزی که میشنوند مشغول نمیگردد. و خودش شاهد آن چیزی هست که شنیده است و آن را بدون آنکه از آن غفلت داشته باشد یا فراموشش کند، درک میکند.
🌹 تک تک اعضاء با خلوتسازی به فیض شهادت رسانیم.
🌼علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)🌼
[1] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج55 ؛ ص212 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى،دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[2] اسرار توحيد / ترجمه التوحيد للصدوق ؛ ؛ ص53 ابن بابويه، محمد بن على – اردكانى، انتشارات علميه اسلاميه – تهران، چاپ: اول، بى تا.
[3] عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية ؛ ج4 ؛ ص99 ابن أبي جمهور،دار سيد الشهداء للنشر – قم، چاپ: اول، 1405 ق.
[4] بحار الأنوار (ط – بيروت) ؛ ج1 ؛ ص98 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربي – بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
[5] تحف العقول ؛ النص ؛ ص54 ابن شعبه حرانى، حسن بن على، جامعه مدرسين – قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.
[6] علل الشرائع ؛ ج1 ؛ ص98 ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى – قم، چاپ: اول، 1385ش / 1966م.
[7] العدد القوية لدفع المخاوف اليومية ؛ ؛ ص370 حلى، كتابخانه آية الله مرعشى نجفى – قم، چاپ: اول، 1408 ق.
[8] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص10 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[9] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص17 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[10] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص12 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[11] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص16 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[12] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج1 ؛ ص29 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[13] التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص170 ابن بابويه، محمد بن على، جامعه مدرسين – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1398ق.
[14] التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص171 ابن بابويه، محمد بن على، جامعه مدرسين – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1398ق.
[15] الإختصاص ؛ النص ؛ ص250 مفيد، محمد بن محمد، الموتمر العالمى لالفية الشيخ المفيد – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1413 ق.
[16] مختصر البصائر، ص: 130 حلى، حسن بن سليمان بن محمد، مؤسسة النشر الإسلامي – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1421 ق.
[17] المؤمن ؛ ؛ ص38 كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام – قم، ق1404.
[18] المؤمن ؛ ؛ ص39 كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام – قم، ق1404.
[19] المؤمن ؛ ؛ ص39 كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام – قم، ق1404.
[20] المؤمن ؛ ؛ ص39 كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام – قم، ق1404.
[21] التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ؛ ص79 حسن بن على عليه السلام، امام يازدهم، مدرسة الإمام المهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1409 ق.
[22] كنز الفوائد ؛ ج1 ؛ ص352 كراجكى، محمد بن على، دارالذخائر – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1410 ق.
[23] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص247 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[24] المؤمن ؛ ؛ ص38 كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام – قم، ق1404.
[25] المؤمن ؛ ؛ ص38 كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، مؤسسة الإمام المهدي عليه السلام – قم، ق1404.
[26] در سوگ امير آزادى ( ترجمه مثير الأحزان ) ؛ ؛ ص254 ابن نما حلى، جعفر بن محمد – كرمى، على، حاذق – ايران ؛ قم، چاپ: اول، 1380 ش.