🌼امام باقر ع پاسبان علم و حکمت🌼

61

🌼منظره علم به جان امام باقر ع 🌼

🌼علم اگر بشکافد فراسوی علم آشکار گردد🌼

🌸🔆🌿   «سرّ باقریه »  « اسرار شکافتن علم » « کشیدن شهد وعسل علم »

🔅🌹 چکیده با تکمله «سرّ باقریه» «اسرار شکافتن علم »  «کشیدن شهد و عسل علم » «تبعات سبقت زبان از علم و عقل از علم»  « »        1402.04.04   علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903)  🌹🔅

🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹

☘️ 🔅 🌸 خداوندا باقرت را به ما بشناسان 🌸 🔅 ☘️

🌺 زیارت عارفانه و محققانه امام محمد باقر علیه السلام از رموزات ورود به حریم حرم ولایت اوست!

🌻🔆🌱 الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْباقِرُ بِعِلْمِ اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفاحِصُ عَنْ دِینِ اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْمُبَیِّنُ لِحُکمِ اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا القائِمُ بِقِسْطِ اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النّاصِحُ لِعِبادِ اللّه الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الدّاعِی إلَى اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الدَّلِیلُ عَلَى اللّهِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الحَبْلُ الَمَتِینُ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْفَضْلُ المُبِینُ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النُّورُ السّاطِعُ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَدْرُ الْــلاّمِع الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الحَقُّ الاَبَلَجُ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السِّراجُ الاَسْرَجُ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّجْمُ الاَزْهَرُ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الکَوْکَبُ الاَبْهَرُالَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا المُنَزَّهُ عَنِ المُعْضَلاتِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا المَعْصُومُ مِنَ الزَّلاّت الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الزَّکِیُّ فِی الْحَسَبِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الرَّفِیعُ فِی النَّسَبِ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا القَصْرُ الَمَشِیدُ الَسَّـلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ اَجْمَعِینَ

🌻🔆🌱 اَشْهَدُ یا مَوْلای اَنَّکَ قَدْ صَدَعْتَ بِالْحَقِّ صَدْعاً وبَقَرْتَ العِلْمَ بَقْراً، ونَثَرْتَهُ نَثْراً لَمْ تَاْخُذْکَ فِی اللّهِ لَوْمَةُ لائِم وَکُنْتَ لِدِینِ اللّهِ مُکاتِماً وَقَضیْتَ ما کانَ عَلَیْکَ وَاَخْرَجْتَ اَوْلِیاءَکَ مِنْ وَلایَةِ غَیْرِ اللّهِ اِلى وِلایةِ اللّهِ وَاَمَرْتَ بِطاعَةِ اللّهِ، وَنَهَیْتَ عَنْ مَعْصِیَةِ اللّهِ حَتّى قَبَضَکَ اللّهُ اِلِى رِضْوانِهِ وَذَهَبَ بِکَ اِلى دارِ کَرامَتِهِ وَاِلى مَسَاکِنِ اَصْفِیائِهِ وَمُـجاوَرَةِ اَوْلِیائِهِ

الَسَّـلامُ عَلَیْکَ وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَکاتُهُ

🔅 🌸 وصف باقر

☘️ 🔅 🌸 وصف باقر چه زیباست! وصف باقر تمام عیش است 🌸 🔅 ☘️

🌷 باقر کیست؟ کیست که باقر را بشناسد؟ این اعجوبه الهی و این معدن عجائب و غرائب و اسرار را کیست که بشناسد؟ کیست که بداند مراد از شکافتن علم چیست؟ کیست که بداند علم چیست و فراتر از آن شکافتنش چیست؟ کیست که مجاهد و مکاشف و باقر علم را بشناسد؟

☘️ کیست ادعا کند که به عظمت شکافنده علم آگاه است؟! کسی که خارج از حوزه علم است چگونه علم وشکافنده‌اش را درک می‌نماید؟! شکافتن خورشید سهل‌تر از شکافتن علم است؟ هر که علم بشکافد باغبان علم گردد.

🌷 حداقل حق معرفت امام آن است که به حیرت در برابر ظلّ شکوه والایش دهان به اعجابش باز باشد.

☘️جدایی و غفلت از امام باقر علیه السلام، جدایی از علم و نور و روشنایی است بلکه خسارتش از آن زیان‌بارتر است، جدایی از معرفت و ولایت امام باقر سقوط به کویر فقر و فلاکت است و محرومیت از آب حیات و اوج ثروت و تاج زیبایی است.

🌷 اگر انسان میان دریایی از جواهرات، به فقر و فاقه رنج برد نشان کمال بی‌انصافی و جهل اوست، انسان در میان عظمت غنای باقری باشد و به فقر علمی گرفتار آید جای بسی تاسفات عمیق است.

☘️چرا فقیریم؟ بخاطر آنکه از ثروت خویش خبر نداریم یا اینکه باخبریم اما نسبت به آن بی‌اعتناییم. مگر ما باقر العلم نداریم!!!

🌷 با وجود نور سبحانی چرا نابیناییم! درد عظیم عصر حاضر اینستکه که با وجود باقر، دل تاریکی داریم و فهم ناچیزی.

☘️با امام باقر علیه السلام باید دل حقایق را بشکافیم و هر لحظه به سرزمین جدید دانش دست یابیم!

🌷 با امام باقر علیه السلام بایستی به مرکز المراکز بندگی دست یابیم.

☘️ 🔅 🌸 خداوندا مرا به سامانه باقرت مرتبط گردان 🌸 🔅 ☘️

🌻🔆وَ اسْمُهُ فِي التَّوْرَاةِ الْبَاقِرُ يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا

☘️انبیاء مبشر امام باقر علیه السلام بودند، این امر به این خاطر بود که اهل جهان برای درک حضور امام باقر علیه السلام خود را آماده کنند و بدانند که وجود مقدس حضرتش عظیم‌ترین اتفاق برای غنای جهان است و عالمیان بایستی برای بهره مندی از فیض کرامات و علومات و عجایبات حضرتش کمال تلاش خود را بنمایند.

🌷 تخصص ویژه، لازمه بهره‌مندی از محضر امام باقر السلام است و آن تخصص، همان خلوص طلب معرفت حضرتش می‌باشد.

☘️امام باقر علیه السلام فوق بهاء واوج  قیمت در کل جهان است او نگین تنها و درّ یتیم الهی است. با این دستگاه باید به جان علم سفر کرد و سیاح بحر علم گشت.

🌷 با رگ و حیات باقری بایستی در حیات طیبه باقری زندگی کنیم  و با  جان و نفس و حس باقری حظ جهان بریم و خدا را به شایستگی بندگی کنیم.

☘️ما با وجود امام باقر علیه السلام غرق دریائیم و مبطون نوریم. اما دریغ از اینکه مرطوب به دریایش شویم و روشن به بحار انوارش.

🌷 دل تاریک، جهان را تاریک بیند، بی ارتباط با امام باقر همه جهان‌مان تاریک است.

☘️نور الهی بر فراز نور الهی سوار است- «نُورٌ عَلى‏ نُور» است، ادای شکر نور سابق ما را به نور لاحق خدا موفق می‌گرداند.

🌷 ما میان نور در نور و علم در علم‌ایم. ما به میدان عطیم ولایت و امامتیم.

☘️خورشید لحظه ای از تابش باز نمی‌ایستد و لحظه‌ای از فروغ امامت کاسته نمی‌گردد، ما مقصریم، ما دیده و دل فرو بسته‌ایم. زمانی‌که از اسارت شکم و شهوت خلاص شدیم دلمان به سوی خورشید گشوده می‌گردد.

🌷 علم دارای بطون است و همه بطون را امام باقر می‌شکافد. ما در کدام درجه علم هستم؟ حقایق را باید با  تمام سطوح علمی درک نمائیم. بدون دستگاه عظیم علم،  چشیدن حظ علم و لذت و زیبایی آن محال است.

☘️با امام باقر علیه السلام بایستی به حال بیواسطه‌گی دست یابیم.

🌷 امام باقر علیه السلام شکافنده علم است نه معلومات. او ما را به فراسوی علم و نور می‌رساند.

☘️غواصی در مدینه علم تنها با امام باقر علیه السلام امکان‌پذیر است.

🌷 امام باقر علیه السلام به جان نبوت نفوذ نموده، حضرت عطر و شهد و عسل علم را چشیده. حضرت شکافنده صدف نیست او شکافنده گوهر صدف است. او ما را به جان و باطن مشیئت و اراده الهی می‌رساند.

☘️با امام باقر علیه السلام  به سقف زمان و مکان میتوان نائل گشت.

🌷 در جان و روح علم خبرهای فوق اخبار است.

☘️اگر به راستی  ماموم امام باقر باشیم با حضرتش به جان حقایق مرتبط می‌گردیم و به خفیات علم و ماورائش دست می‌یابیم. با حضرت نادیدنی را به نادیدنی درک مینماییم یعنی به درکی  فرا دیدنی.

☘️ 🔅 🌸 در سر سفر کلام باقر نعمت والا بریم 🌸 🔅 ☘️

🌻🔆محمد الباقر علیه السلام:‏ إني لأكره أن يكون مقدار لسان‏ الرجل فاضلا على مقدار علمه كما أكره أن يكون مقدار علمه فاضلا على مقدار عقله‏

شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد ؛ ج‏7 ؛ ص92   مكتبة آية الله المرعشي النجفي – قم، چاپ: اول، 1404ق.

🌻🔆امام باقر عليه السلام : من خوش ندارم كه اندازه زبان مرد، فزونتر از اندازه دانش او باشد؛ چنان كه خوش ندارم اندازه دانش او، فزونتر از اندازه عقل او باشد.

🌷 زشت‌ترین حال هر دانشمندی آن است که درازی زبانش از درازی علمش بالاتر باشد، علمش، کوتاهتر از زبانش باشد، ادعایش فراتر از علمش باشد.

☘️کسی که علمش را به جهل آمیخته گرداند و فراتر از علمش سخن گوید، همانی است که زبانش بلندتر از علم باشد.

🌷 کسی که از حد و حدود علمش تجاوز کند خود را رسوا کند، نبایستی زبان از پای گلیم علم درازتر باشد، این به منزله گرفتن جان علم است خیانت و بی‌احترامی  به ساحت علم است.

☘️هر کس زیادتر از دارائی‌اش خرج نماید ورشکسته و بدهکار دوران گردد، تجاوز از دامنه علم، ورشکستگی غیر قابل جبران علمی است.

🌷 درازی زبان نسبت به علم بی‌احترامی جاهلانه به علم بوده و زبان بایستی پشت سر علم قرار گیرد و مقتدایش علم باشد، زبان که از علم پیشی گیرد مقتدایش جهل گردد.

☘️زبان‌ درازی علم را از اصالت می‌اندازد.

🌷 اگر علم از عقل تجاوز نماید مصیبات بزرگی را سبب گرداند.

☘️علمی که از عقل سبقت می‌گیرد شیطانی میگردد، در این صورت علم خادم جهل می‌گردد.

🌷 اگر نور مهار نشود دیدگان را کور می‌گرداند نور مهار شده عامل روشنایی دیدگان است. اگر دیده، اندکی مستقیم به نور خورشید خیره گردد به آنی کور گردد، اما چتر عظیم نور را در بستر طبیعت به زیبایی تمام به نظاره می‌نشیند.

☘️اگر گرما مهار نشود همه چیز را با حرارتش به خاکستر تبدیل می‌سازد اما با سامانه‌های حرارت به نور و نیرو و منفعت خالص تبدیل گردد.

🌷 باید علم به مهار عقل تنظیم گردد و گرنه مثل اسب سرکش رمیده گردد.

☘️خورشید هم عالم است، هم عاقل،  به این خاطر است که به زیبایی می‌درخشد و صفا و حرارت می‌بخشد.

🌷 مثل خورشید عالم عاقل باشیم تا بر جهان نور و روشنایی علم بپاشیم.

☘️امام باقر علیه السلام عمری است که کام عالم را به شهد علم شیرین ساخته و به انتظار کام‌های تشنه معرفت و آگاهی به انتظار است.

🌷 امام باقر علیه السلام تارو پور علم را به هم دوخته و بر جان جهان جامه علم انداخته.

☘️ اگر از ظل معرفت و ولایت امام باقر علیه السلام غافل گردیم  از خدای متعال بریده‌ گردیم چرا که حضرت حبل متین علم الهی است.

🌷 امام باقر علیه السلام فضل و کرم مجسم الهی است.

☘️اگر امام باقر علیه السلام نبود شیعیان تحت ولایت شیطان به اسارت می‌رفتند.

🌷 امام باقر علیه السلام دوستانش را از ولایت غیر خدا رهایی بخشیده.

🌻🔆وَ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ عَلِيٍّ وَلَدٌ اسْمُهُ اسْمِي وَ أَشْبَهُ النَّاسِ بِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْراً وَ يَنْطِقُ بِالْحَقِّ وَ يَأْمُرُ بِالصَّوَابِ وَ يُخْرِجُ اللَّهُ مِنْ صُلْبِهِ كَلِمَةَ الْحَقِّ وَ لِسَانَ الصِّدْق‏

🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903)  🌼

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.