🌼مدیریت متعالی حب و بغض🌼
🌼کلام سجادی نفس سبحانی و دم مسیحائی🌼
🌸🔆🌿 «مدیریت جهانی محبت» «سرّ کلام سجادیه»
🔅🌹 چکیده با تکمله «مدیریت جهانی محبت» «سرّ کلام سجادی» « » « » « » 1402.02.28 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌹🔅
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🌹🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ، وَ مِنْ حَسَدِ أَهْلِ الْبَغْيِ الْمَوَدَّةَ، وَ مِنْ ظِنَّةِ أَهْلِ الصَّلَاحِ الثِّقَةَ، وَ مِنْ عَدَاوَةِ الْأَدْنَيْنَ الْوَلَايَةَ، وَ مِنْ عُقُوقِ ذَوِي الْأَرْحَامِ الْمَبَرَّةَ، وَ مِنْ خِذْلَانِ الْأَقْرَبِينَ النُّصْرَةَ، وَ مِنْ حُبِّ الْمُدَارِينَ تَصْحِيحَ الْمِقَةِ، وَ مِنْ رَدِّ الْمُلَابِسِينَ كَرَمَ الْعِشْرَةِ، وَ مِنْ مَرَارَةِ خَوْفِ الظَّالِمِينَ حَلَاوَةَ الْأَمَنَةِ.
🌸🔆اعجاز کلام سجادیه
☘️🔅 کلام امام سجاد علیه السلام دارای بواطن است، دارای وجوه متعالی است، ظاهر کلام امام دارای بواطن عمیق است!
☘️🔅 با هر بار مراجعه به کلام امام، عطر جدیدی از آن به مشام میرسد.
☘️🔅 همانطوریکه هر چیزی در وجود امام احصا شده، یعنی شمارش و پنهان و محفوظ شده، کلام حضرات نیز تمام معانی را در خود جا داده است! با هر مراجعه زیرکانه به ریشههای خاصی از کلام حضرت دست مییابیم.
☘️🔅 در دل هر کلمه امام راز و مناظر عجیب و عظیمی نهفته است.
☘️🔅 در دل کلام امام بحار و ارض و سماواتی نهفته است.
☘️🔅 دعاهای امام دارای وجوه متعدد و متعالی است، بایستی کاشف اسرارش باشیم و بایستی با دیدی عمیق نظارهگر آفاقش باشیم.
☘️🔅 دعاهای امام شخصی نبوده بلکه کل جهان هستی را در برمیگیرد.
🌸🔆اداره کل محبت
☘️🔅 دعای « أَبْدِلْنِي مِنْ بِغْضَةِ أَهْلِ الشَّنَآنِ الْمَحَبَّةَ » یعنی مدیریت جهانی محبت.
☘️🔅 کینه اهل عداوت را در من به محبت تبدیل فرما.
☘️🔅 حب و بغض وقتی للهی شد بایستی این دوستی و دشمنی محض خدا به دیگران و کل جریان جریان یابد.
☘️🔅 بغض دشمن باید مدیریت شده و تبدیل به محبت شود!
☘️🔅 خداوند « مُبَدِّلُ السَّيِّئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَات» است، دشمنی دشمنان کینهنوز را به دوستی و رفاقتهای متضایف تبدیل میسازد.
☘️🔅 جامعه که به کینه دشمنان به آتش کشیده میشود بایستی آتش به گلستان تبدیل شود و بغض به محبت تبدیل شود.
☘️🔅 تلاش شیاطین انسی و جنی بر این است که همه را نسبت به دین و اهل و ائمه دین بدبین و دشمن خونین نمایند، اما مومنان بایستی نه تنها آتش و دشمنی آنها را خنثی بلکه آن را به گلستان با صفا تبدیل نمایند، همانطوریکه آتش بر ابراهیم علیه السلام گلستان شد.
🌻🌿 الأنبياء : 69 قُلْنا يا نارُ كُوني بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهيمَ
☘️🔅 آتشی که به جای سوزاندن نوازشگری میکند.
☘️🔅 آتش و بیماری در جان جامعه باید جای خود را به گلستان و درمان تبدیل سازد مومن واقعی وظیفه دارد با امداد الهی این امر را محقق سازد.
☘️🔅 هر چیز به اذن خدا شدنی است، آتش برد و سلام و دشمنی سخت که از رفاقتهای رفیقانه هم شدیدتر میشود.
🌸🔆مدیریت متعالی سجادیه
☘️🔅 کلام و نوا و مناجات امام یعنی مدیریت متعالی، یعنی، سیاست عظمی.
☘️🔅 مودت، محبت شناختی و عملیاتی است،
☘️🔅 خدا به بندگان خود مودت دارد، دوست دارد درحالیکه بر همه چیز آنها اشراف دارد از ازل تا به ابد آنها به معاصی و مکاره آنها، این همان ودودیت الهی است.
☘️🔅 والدین نسبت به اولاد صاحبان مودت هستند یعنی علی رغم رنجهایی که از ناحیه آنها به والدین میرسد ولی باز نسبت به فرزندان محبت دارند این یعنی رفاقت بدون رشوه.
☘️🔅 مودت به اهل بیت تنها با جمع میان محبت و معرفت و عمل امکان پذیر است، آنها که گل وجود مقدسشان زیبایی و صفاست.
☘️🔅 حسد در جان دشمن به غلیان است، مومن بایستی با کمک الهی جای آن را به مودت تبدیل نماید. درد غلیظ لازم است به درمان نافذ تبدیل شود.
☘️🔅 بدگمانی اهل صلاح نسبت به آدمی موجب تضعیف جان آدمی است باعث کاستی نیروی آدمی است. خوش گمانی یعنی بهرهمندی از نیرو و امکانات اهل صلاح.
☘️🔅 حتی فرشتگان بایستی نسبت به آدمی خوش گمان باشند که در اینصورت نیروهای ملکوتی آنها در جهت اهداف بندگی استخدام میشود.
☘️🔅 دوستی وَلایتی یعنی دوستی توأم با صمیمت و علاقه خاص.
☘️🔅 دشمنی اقوام و اقربا مثل آن است که دست و پا و چشم و اعضا و جوارح آدمی دشمن آدمی گردند. کور و کر شدن از آن بهتر است.
☘️🔅 صمیمیت اقوام و نزدیکان یعنی تجهیز کامل آدمی به امکانات والا.
☘️🔅 محاسبه نفس و شخصی بایستی به محاسبه جمعی و جهانی تبدیل گردد.
☘️🔅 عقوق، قطع سرکشانه و موذیانه و توام با آزار و اذیت را شامل میشود.
☘️🔅 محبت مدارایانه یعنی محبت فریبکارانه
☘️🔅 تصحیح مقه یعنی اصلاح دوستی توأم با خلوص و علاقه شدید.
☘️🔅 دعاهای امام سجاد علیه السلام به راستی که آبادگر دنیا و آخرت است.
☘️🔅 دعای امام سجاد علیه السلام زغال دشمنی را به الماس دوستی تبدیل میگرداند.
☘️🔅 کلام امام سجاد علیه السلام رمز و راز کیمیاگری ملکوتی است.
☘️🔅 دعاهای امام سجاد علیه السلام کل جهان هستی را در بر میگیرد.
☘️🔅 مواظب معده دلها باشیم هر دلی هاضم رویدادها نیست. هر ذهنی هاضم شبهات نیست؛ مسموم شبهات است.
☘️🔅 حل مسئله در فضای معنوی و ملکوتی کمک شایانی به حل مسئله در فضای مادی میکند.
☘️🔅 همانطوریکه شیاطین دشمنی را وارد اذهان مردم میکنند مومنان نیز میتوانند به اذهان و قلوب، با قدرت الهی نفوذ و آن را به محبت تبدیل نمایند.
☘️🔅 انسان با انجام اندک تکالیف خود به قدرت لایزالی الهی وصل میگردد. کافیست زبان شیرین دعا به درگاه اجابت مجیب الدعوات باز شود.
☘️🔅 نفرت و خشم موجب پذیرش کورکورانه است، پس بایستی با رموز سجادیه مدیریت و کنترل و تبدیل گردد.
☘️🔅 به برکت امام سجاد علیه السلام رموز متعالی به سیمای مومنان لبخند میزند.
🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌼
🌸🔆🌿 «مدیریت متعالی حب و بغض» « القاء محبت» « »
🔅🌹 چکیده با تکمله «مدیریت متعالی حب و بغض» «القاء محبت » « » « » « » 1402.03.11 علی ساعی(عبدالله مشکات 110.141(903) 🌹🔅
🌹🔅☘️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ ☘️🔅🌹
🌸حب و بغض شناسی، اساس حیات آدمی است.
☘️حب و بغض مثل آب و آتش است، روینده و پزنده است!
🌸دوستی با دوستان خدا و دشمنی یا دشمنان خدا همان صراط مستقیم خداست.
☘️سوار بر کشتی محبت الهی شوید و از آن خارج نشوید، بیرون از آن آتش خشم الهی است.
🌸شرور و مصیبات و رنجهای عالم دنیا بایستی به خیرات و رحمات الهی تبدیل شود.
☘️دشمن عزم نابودی ایمان و تقوا دارد و تو بایستی بر شاخ و برگ ایمان و تقوا بیفزایی.
🌸دین غیر از حب و بغض نیست، حب و بغص بخاطر خدا و در راه خدا.
☘️دین با حب و بغض قابل شناسایی است، حب و بغض مشخص میکند چه کسی در دین الهی است و چه کسی تحت آئین نفس و شیطان است.
🌸🔆حب معصیت، عشق به نجاستخواری است
🌸حب معصیت و اهل معصیت، نشان بارز کفر و الحاد است.
☘️چراغ ایمان با حب و بغض واقعی روشن و فروغ کفر خاموش میشود.
🌸ایمان تکریم الهی و کفر و فسوق و عصیان تکریه الهی است و با جان آدمی عجین است.
☘️محبت به اهل اطاعت الهی و بغض به اهل معصیت الهی نشان آشکار عشق الهی است.
🌸حب و بغض میزان تشخیص بواطن آدمی است.
☘️دشمن باید از هر گونه سلاح خلع و همان سلاح به نفع مومن مصادره شود.
🌸دعای امام سجاد علیه السلام دارای اعماق و ابعاد متعالی و ظریف است.
☘️تا با خدا هستید از آتش نمرودیان و تهدید فرعونیان و طوفانها و امواج سهمناک نهراسیم.
🌸خدای قادر حکیم، دشمن را به نوکر مومن تبدیل میکند.
☘️کسانی که گفتند پروردگار ما الله است، باید استقامت ورزند.
🌸از نخهای نازک حبل الله المتین غافل نشویم که مسیر به سوی حبل الله المتین است.
🌸🔆بمب حب باید روشن شود.
🌸القاء محبت بر دل موسی علیه السلام اکسیر عشق جهانیان به موساست، عظیمترین القاء محبت بر قلب حبیب اله عالمین است که نامش قرین نام الهی است.
🌹🔅 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي حَدِيثٍ لَهُ قَالَ يَا زِيَادُ وَيْحَكَ وَ هَلِ الدِّينُ إِلَّا الْحُبُّ أَ لَا تَرَى إِلَى قَوْلِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ أَ وَ لَا تَرَى قَوْلَ اللَّهِ لِمُحَمَّدٍ ص حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَ قَالَ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ فَقَالَ الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّين[1]
🌹🔅 الحجرات : 7 وَ اعْلَمُوا أَنَّ فيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ لَوْ يُطيعُكُمْ في كَثيرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإيمانَ وَ زَيَّنَهُ في قُلُوبِكُمْ وَ كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيانَ أُولئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ
🌹🔅 و بدانيد رسول خدا در ميان شماست؛ هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده، و (به عكس) كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است؛ كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگانند!
🌹🔅 طه : 39 أَنِ اقْذِفيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لي وَ عَدُوٌّ لَهُ وَ أَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَ لِتُصْنَعَ عَلى عَيْني
🌹🔅«او را (موسی را) در صندوقى بيفكن، و آن صندوق را به دريا بينداز، تا دريا آن را به ساحل افكند؛ و دشمن من و دشمن او، آن را برگيرد!» و من محبّتى از خودم بر تو افكندم، تا در برابر ديدگان من، ساخته شوى!
🌹🔅 وَ إِنِّي مُتَكَلِّمٌ بِعِدَةِ اللَّهِ وَ حُجَّتِهِ قَالَ اللَّهُ [جَلَّ ذِكْرُهُ] تَعَالَى إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ وَ قَدْ قُلْتُمْ رَبُّنَا اللَّهُ فَاسْتَقِيمُوا عَلَى كِتَابِهِ وَ عَلَى مِنْهَاجِ أَمْرِهِ وَ عَلَى الطَّرِيقَةِ الصَّالِحَةِ مِنْ عِبَادَتِهِ ثُمَّ لَا تَمْرُقُوا مِنْهَا وَ لَا تَبْتَدِعُوا فِيهَا وَ لَا تُخَالِفُوا عَنْهَا فَإِنَّ أَهْلَ الْمُرُوقِ مُنْقَطَعٌ بِهِمْ عِنْدَ اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَة[2]
🌹🔅 عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلَيٍّ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ قَالَ: إِنَّ يَهُودِيّاً مِنْ يَهُودِ الشَّامِ وَ أَحْبَارِهِمْ قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: فَلَقَدْ أَلْقَى اللَّهُ عَلَى مُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ مَحَبَّةً مِنْهُ؟ قَالَ لَهُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ: لَقَدْ كَانَ كَذَلِكَ وَ لَقَدْ أَعْطَى اللَّهُ مُحَمَّداً مَا هُوَ أَفْضَلُ مِنْهُ، لَقَدْ أَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ مَحَبَّةً مِنْهُ فَمَنْ هَذَا الَّذِي يَشْرَكُهُ فِي هَذَا الِاسْمِ إِذْ تَمَّ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الشَّهَادَةُ، فَلَا تَتِمُّ الشَّهَادَةُ إِلَّا أَنْ يُقَالَ: أَشْهَدُ انْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ، يُنَادَى بِهِ عَلَى الْمَنَابِرِ فَلَا يُرْفَعُ صَوْتٌ بِذِكْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا رُفِعَ بِذِكْرِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَعَهُ.[3]
🌹🔅 قَالَ النَّبِيُّ ص فِي الْقُلُوبِ نُورٌ لَا يُضِيءُ إِلَّا مِنِ اتِّبَاعِ الْحَقِّ وَ قَصْدِ السَّبِيلِ وَ هُوَ مِنْ نُورِ الْأَنْبِيَاءِ مُوَدَّعٌ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِين[4]
🌹🔅 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ فِيكَ خَيْراً فَانْظُرْ إِلَى قَلْبِكَ فَإِنْ كَانَ يُحِبُّ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ يُبْغِضُ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَفِيكَ خَيْرٌ وَ اللَّهُ يُحِبُّكَ وَ إِنْ كَانَ يُبْغِضُ أَهْلَ طَاعَةِ اللَّهِ وَ يُحِبُّ أَهْلَ مَعْصِيَتِهِ فَلَيْسَ فِيكَ خَيْرٌ وَ اللَّهُ يُبْغِضُكَ وَ الْمَرْءُ مَعَ مَنْ أَحَبَّ.[5]
🌹🔅 إنّ اللَّه يبغض كلّ عالم بالدّنيا جاهل بالآخرة.
🌹🔅 خداوند هر كس را كه بكار دنيا دانا و در كار آخرت نادان است دشمن دارد.[6]
🌹🔅 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص وُدُّ الْمُؤْمِنِ لِلْمُؤْمِنِ فِي اللَّهِ مِنْ أَعْظَمِ شُعَبِ الْإِيمَانِ وَ مَنْ أَحَبَّ فِي اللَّهِ وَ أَبْغَضَ فِي اللَّهِ وَ أَعْطَى فِي اللَّهِ وَ مَنَعَ فِي اللَّهِ فَهُوَ مِنْ أَصْفِيَاءِ اللَّه[7]
🌼 علی ساعی(عبدالله مشکات) 110.141(903) 🌼
[1] المحاسن ؛ ج1 ؛ ص263 المحاسن، 2جلد، دار الكتب الإسلامية – قم، چاپ: دوم، 1371 ق.
[2] نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ؛ ص253 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، 1جلد، هجرت – قم، چاپ: اول، 1414 ق.
[3] تفسير نور الثقلين ج3 379 حويزى، عبدعلى بن جمعه، 5جلد، اسماعيليان – ايران – قم، چاپ: 4، 1415 ه.ق.
[4] مصباح الشريعة ؛ ؛ ص157 1جلد، اعلمى – بيروت، چاپ: اول، 1400ق.
[5] الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص126 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، 8جلد، دار الكتب الإسلامية – تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.
[6] نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله) ؛ ؛ ص316
[7] المحاسن ؛ ج1 ؛ ص263 2جلد، دار الكتب الإسلامية – قم، چاپ: دوم، 1371 ق.