آیا خدا که خیر محض است به پلیدی خوک که به خاطر پلیدیش در قیامت جوابگو نیست استمرار میدهد؟
سوال957 :
با سلام خدمت حضرت استاد. با توجه به اینکه تمامی موجودات در ماهیت خود صادق هستند و در ماهیتشان مستقل نیستند و ماهیتشان قائم به ذات است.مثلا آتش اگر در ماهیتش مستقل بود، باید حضرت ابراهیم در آتش می سوخت.سوال اینجاست که حیوانی مثل خوک که خودش و طرز زندگیش پلید هست آیا دوام پلیدیش از خداست؟در صورتی که خدا خیر محض است.اگر بگوییم در ماهیتش مستقل است،بحث ربوبیت چه می شود؟ اگر بگوییم موجودی در عالم ذر راهی را اشتباه رفته و در این دنیا به صورت خوک درآمده، و پلید است ،در هر صورت الان از خوک بپرسیم چرا پلیدی می گوید پلیدی یعنی چه، پس رفتار خوک اکتسابی نیست.آیا پلیدی خوک تکوینی است ؟آیا خدا که خیر محض است به پلیدی خوک که به خاطر پلیدیش در قیامت جوابگو نیست استمرار میدهد؟
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ957
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🔅🌱پاکیزگی و پلیدی تنها با اطاعت از فرمان الهی تعریف میگردد،
🔆🔅🌱دوام حیات و موجودیت هر موجودی به ربانیت خدای قادر و متعال بستکی دارد و در این امر هیچ شکی نیست! خدای مقتدر و بی همتا موجودات را به اختیار و گزینش نمودن توانا نموده و این توانایی افاضه ی پروردگار متعال است در این همه هیچ شبهه ای نیست، حال اگر این موجود در مسیر اطاعت پروردگار قرار بگیرد میشود موجودی پاک، که پاکیزگی او ماهیتی جز اطاعت ندارد، و اگر در خلاف مسیر اطاعت پروردگار قرار بگیرد، موجودی میشود خبیث و پلید و این پلیدی ماهیتی جز عدم اطاعت ندارد! پس توجه نماییم که خالق هستی موجودیت موجودات و امکان اختیار آنها را در هر طریقی تقدیر میکند!
🔆🔅🌱پس نمیتوان پلیدی را مخلوق حضرت خالق دانست، چرا که پلیدی به آن تصوری که به ذهن می آید اصلا وجود خارجی ندارد، بلکه خالق هستی صانع و ربّ و مُقدّر جان موجودات و ( مُمَكِّن) ممکن کننده اختیار آنها میباشد!
🔆🔅🌱نگاه به نجاسات نبایستی ما را از حقیقت آنها غافل کند، مدفوع چیزی نیست مگر هیئت و ترکیبی از عناصر مختلف که نبایستی در آن هیئت و ترکیب آرایش یاشند، همان مدفوع وقتی بد ترکیبی عناصرش از هم گسسته میشود از پلیدی می افتد، پس تنها تغییری که رخ داده این بوده که ترکیب عناصر تنها به آن صورتی درآمده که باید باشد و خالق آن را از ما میخواهد و خالق توانایی و امکان ایجاد این آرایش را به موجودات داده است!
🔆🔅🌱بوی زشت پلیدی ها تنها علامتی است از یک معصیت نه چیز دیگر، چرا که اگر خالق این معرفت درک اطاعت و معصیت را به ما نمی بخشید نه چیزی از بوی خوش و کریه درک نمیشد!
🔆🔅🌱خوک در مسیر اطاعت راه خود کج نموده و حال امکان ادامه این مسیر تا سرآمد عمر خوک(اجلش) ادامه خواهد یافت. تا بطور کامل نمره خلقتی اش مشخص شود!
نظرتون در مورد این پست چیه؟