آیا افعال صرف نظر از امر و نهی خداوند دارای حسن و قبح ذاتی هست؟
سوال970 :
آیا افعال صرف نظر از امر و نهی خداوند دارای حسن و قبح ذاتی هست🍀
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ970
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🔅🌱با توجه به حدیث عقل و جهل، حسن و قبح معنایی جز طی طریق مسیر اطاعت و عصیان ندارد!
🔆🔅🌱 هر چیز با عقل زیباست چرا که گوش به فرمان خداست:
🌸🔅🌱لمَّا خَلَقَ اللَّهُ الْعَقْلَ اسْتَنْطَقَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَر
🔆🔅🌱جهل از فرمان خدا سرپیچی نمود و قبیح شد، اگر مسیر اطاعت را می پیمود مثل عقل محبوب بود!
🌸🔅🌱 ثمَّ خَلَقَ الْجَهْلَ مِنَ الْبَحْرِ الْأُجَاجِ ظُلْمَانِيّاً فَقَالَ لَهُ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَقْبِلْ فَلَمْ يُقْبِل
🌻🔅🌱القصص : 42 وَ أَتْبَعْناهُمْ في هذِهِ الدُّنْيا لَعْنَةً وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ هُمْ مِنَ الْمَقْبُوحينَ
☀️و در اين دنيا نيز لعنتى بدنبال آنان قرار داديم و روز قيامت از زشترويانند!
به علت تکراری بودن موضوع لذا از توضیح بیشتر خودداری میشود!
🔆🌱به #پاسخ87 مراجعه شود
🍀تکمیل #سوال970 ممنونم استاد. آیا این حرفم اشتباهه؟👇👇 همین عقل و فطرت که ملاک حسن و قبح اعمال هست توسط خدا تعیین شده دیگه… و اگه خدا میخواست مثلا جور دیگه ای تعیین میشد… در واقع یه سری مخلوق داریم که بعضی ها در اطاعت پروردگارن…بعضیها در عصیان..و ما با توجه به فرمول عقل و فطرت اونایی رو حسن میدونیم که در اطاعت خدا هستن. سوال: آیا تمام افعال مخلوقن؟مثلا ایا عدل هم مخلوقه؟!که اگر در اطاعت بود بشه حسن..وگرنه قبح..
پاسخ970 :
+ تکمیل
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🔅🌱حسن مخلوقات انعکاس آیت حُسن الهی است، اما قُبح علامت و نشان رفتار انحرافی موجودات است!
🔆🔅🌱قبح و زشتی و پلیدی در واقع معرفتی است که از رفتار انحرافی مخلوقات تفسیر میشود، رفتار عاصیانه ی مخلوقات انعکاسی دارد که از آن به قبح و پلیدی تفسیر میشود، اگر همان رفتار صادره مخلوق به همان شکال و با همان مختصات در مسیر اطاعت رخ میداد تفسیر آن بصورت زیبایی جلوه مینمود!
🔆🔅🌱بعنوان معادله ی طی طریق با مرکب عقل مسیر حُسن و با مرکب جهل مسیر قُبح را ترسیم میکند!
🔆🔅🌱عدل را اگر آیت حُسن پروردگار معنا کنیم زیباتر میشود.
نظرتون در مورد این پست چیه؟