تکمله سوال 2529 ( ادامه بحث بیت استاد ساعی و استاد دلگشا ) درباره طالوت از یک طرف ادعای امامت او را دارید و از طرف دیگر می فرمایید پیامبر زمان او امام نبود چون در هر زمان یک امام باید باشد نه بیشتر!

31

سوال۲۵۳۰ :

تکلمه_سوال۲۵۲۸
سلام علیکم
صبح و عاقبت به خیر و نیکی ان شاءالله🌹
جواب استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم

[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
سلام و سپاس
2. درباره طالوت از یک طرف ادعای امامت او را دارید و از طرف دیگر می فرمایید پیامبر زمان او امام نبود چون در هر زمان یک امام باید باشد نه بیشتر!
اولا جمله اخیر نیاز به اثبات دارد و با آیات قرآن بویژه 73 انبیا منافات دارد چون در آنجا آیه قبلی به ابراهیم و آیه بعدی به لوط علیهما السلام مربوط می شود که همزمان بودند و وصف امام بر هر دو اطلاق شده است.
ثانیا لازمه این سخن شما آن است که شخص غیرپیامبر که وحی دریافت نمی کند بر پیامبری که وحی دریافت می کند امام باشد.
ثالثا چطور از وصف “ملک” (پادشاه) امامت اصطلاحی را برداشت می فرمایید ؟!

🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2530_برگ_دوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱در مورد جناب طالوت خصوصیات امام در مورد ایشان صدق میکند، مصطفای الهی، مبعوث از طرف خدا، اعطای سلطنت از طرف خدا، دارای وسعت علم و توان بالای بدنی، ، سلطنتش درای نشانه های بارز از طرف خدا بود و … این همه نشان برجسته در مُلک جناب طالوت چه حکایتی دارد؟؟؟ هر چند که ائمه میتوانند درجات و حوزه وظایف و ماموریت های خاص و ویژه ای داشته باشند ولی همه آنها از خصوصیات مشترکی برخوردارند که آن خصوصیات در جناب طالوت درک میشود.
🌷🔅🌱عنوان مقام امامت با عناوین مختلف از جمله ولیّ و مولا و قائد و … هم کاربرد دارد
🌷🔅🌱جناب طالوت ارتباط وحیانی با خدای متعال هم داشته و خدا با طالوت بنی اسرائیل را مورد آزمایش قرار داد. یعنی طالوت مجری امر خدا در مورد بنی اسرائیل بود.
فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنى
☘️
🌷🔅🌱اطلاق عنوان ائمه برای لوط و اسحق و یعقوب و … به این معنی نیست که امامت آنها در یک زمان اتفاق افتاده باشد و یا منحصر به عصر بنی اسرائیل باشد، چنین نیست که جناب لوط که پیرو آیین ابراهیمی بود در حضور حضرت ابراهیم صاحب مقام امامت باشد و یا جناب اسحق که خدای قادر او را در زمان کهولیت حضرت ابراهیم به او هدیه داد در دوران طفولیت خود و در حضو شیخ الانبیاء امامت نمایند، امامت هر یک از آنها میتواند در زمان خاص خودشان تحقق یابد.

☘️🔅🌱 #سوال۲۵۳۰
تکلمه_سوال۲۵۲۸ قسمت سوم
سلام علیکم
صبح و عاقبت به خیر و نیکی ان شاءالله🌹
جواب استاد دلگشا را خدمتتان ارسال می کنم

[Forwarded from سعید حسن زاده دلگشا]
سلام و سپاس

3. درباره اعتبار خبر متواتر در عقاید می فرمایید مورد قبول همه عقلاست و حتی اعتبار (سندی) قرآن از جهت تواتر آن است.
تا اینجا درست است و حرفی در آن نیست اما بحث ما در جایی است که در دو دین یا در دو مذهب دو نقل متناقض از یک پیشوای مورد وفاق (مثلا حضرت مسیح نسبت به ما و مسیحیان یا پیامبر اکرم نسبت به ما و سنیان) بصورت متواتر داشته باشیم! حال آنجا ملاک درستی کدام است؟ چون اجتماع نقیضین عقلا محال است.
ثانیا وقتی ملاک اعتبار متواتر یقین آوری آن باشد قضیه شخصی می شود چون ممکن است برای یکی یقین آور باشد و برای دیگری نه.
و چون حوزه بحث ما موضوعات عقیدتی است نمی شود گفت که “یقین عرفی ملاک است” زیرا یقین عرفی در مباحث فقهی می تواند موجب اعتماد و اعتبار شود چون در آنجا اعتبار “بنای عقلا” در طریق کشف احکام شرعی به رسمیت شناخته شده است اما در اینجا نمی توان بر بنای عقلا تکیه نمود چراکه عقلا عقاید متفاوت و متناقض دارند و اجتماع نقیضین از نظر عقل محال است چه برسد به اجتماع متناقضات!

🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2530_برگ_سوم
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱اگر عقل و عفلا و بنای عقلا بصورت صحیح تبیین شود هرگونه تناقض برطرف خواهد شد.
عقل ابزاری است که انسان را در مدار فطرت خود قرار میدهد و عاقل کسی است که اطاعت عقل خارج نمیشود! به زبان ساده تر عاقل کسی است که خُلق و خوی حسنه رنگ جان او و مسلمات و باورهای مورد اتفاق همگان روه توشه راه اوست راه اوست. پس هر عاقلی، فکور است اما هر فکوری عاقل نیست. پس عاقل علاوه بر جهاز فکر بر زینت اخلاق هم مزین است – البته مراد از اخلاق تمام جوانب آن است.
پس هر خبری از ناحیه آئیین هایی که راهشان از مسلمات حقیقت منحرف شده پذیرفتنی نخواهد بود، چطور امکان دارد اخبار اقوام مشرک مثل مسیحیانی که به ثالث ثلاثه قائل هستند در عرض اخبار موحدان قرار گیرد. هر گونه شرک بخدا هیچ توجیه علمی ندارد و جاهلانه است ، پس اخبار این نوع اقوام هر چند که به تواتر هم برسد باطل است چرا که پایه و اساس اش پوچ و ویران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.