سوال1377 :
سلام علیکم: خدمت استاد بزرگوار و گرامی آیا حدیثی وارد شده که هر کس به زیارت قبور والدینش نرود عاق والدین میشود؟ اگر صحت دارد و کسی بنا به دلایلی مثل دوری راه، این امکان برایش میسر نیست. آیا باز هم شامل عاق والدین خواهد شد؟( بنده به نیابت والدینم
احسان و انفاق و غیره رو دارم)
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ1377
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻🍀🌱تکلیف ما لایطاق وجود ندارد تلاش در حد توان و با ملاحظه شرایط کفایت از حقوق لازمه است🌱🍀🌻
🌸🔅🌱 فقه الرضا عليه السلام عَلَيْكَ بِطَاعَةِ الْأَبِ وَ بِرِّهِ وَ التَّوَاضُعِ وَ الْخُضُوعِ وَ الْإِعْظَامِ وَ الْإِكْرَامِ لَهُ وَ خَفْضِ الصَّوْتِ بِحَضْرَتِهِ فَإِنَّ الْأَبَ أَصْلُ الِابْنِ وَ الِابْنَ فَرْعُهُ لَوْلَاهُ لَمْ يَكُنْ يُقَدِّرُهُ اللَّهُ ابْذُلُوا لَهُمُ الْأَمْوَالَ وَ الْجَاهَ وَ النَّفْسَ وَ قَدْ أَرْوِي أَنْتَ وَ مَالُكَ لِأَبِيكَ فَجُعِلَتْ لَهُ النَّفْسُ وَ الْمَالُ تَابِعُوهُمْ فِي الدُّنْيَا أَحْسَنَ الْمُتَابَعَةِ بِالْبِرِّ وَ بَعْدَ الْمَوْتِ بِالدُّعَاءِ لَهُمْ وَ التَّرَحُّمِ عَلَيْهِمْ فَإِنَّهُ رُوِيَ أَنَّهُ مَنْ بَرَّ أَبَاهُ فِي حَيَاتِهِ وَ لَمْ يَدْعُ لَهُ بَعْدَ وَفَاتِهِ سَمَّاهُ اللَّهُ عَاقّاً وَ مُعَلِّمُ الْخَيْرِ وَ الدِّينِ يَقُومُ مَقَامَ الْأَبِ وَ يَجِبُ لَهُ مِثْلُ الَّذِي يَجِبُ لَهُ فَاعْرِفُوا حَقَّهُ وَ اعْلَمْ أَنَّ حَقَّ الْأُمِّ أَلْزَمُ الْحُقُوقِ وَ أَوْجَبُ لِأَنَّهَا حَمَلَتْ حَيْثُ لَا يَحْمِلُ أَحَدٌ أَحَداً وَ وَقَتْ بِالسَّمْعِ وَ الْبَصَرِ وَ جَمِيعِ الْجَوَارِحِ مَسْرُورَةً مُسْتَبْشِرَةً بِذَلِكَ فَحَمَلَتْهُ بِمَا فِيهِ مِنَ الْمَكْرُوهِ وَ الَّذِي لَا يَصْبِرُ عَلَيْهِ أَحَدٌ رَضِيَتْ بِأَنْ تَجُوعَ وَ يَشْبَعَ وَ تَظْمَأَ وَ يَرْوِيَ وَ تَعْرَى وَ يَكْتَسِيَ وَ تُظِلَّهُ وَ تَضْحَى فَلْيَكُنِ الشُّكْرُ لَهَا وَ الْبِرُّ وَ الرِّفْقُ بِهَا عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ وَ إِنْ كُنْتُمْ لَا تُطِيقُونَ بِأَدْنَى حَقِّهَا إِلَّا بِعَوْنِ اللَّهِ وَ قَدْ قَرَنَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ حَقَّهَا بِحَقِّهِ فَقَالَ اشْكُرْ لِي وَ لِوالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ
بحار الأنوار (ط – بيروت)، ج71، ص: 76
☀️امام رضا علیه السلام: بر تو باد به اطاعت از پدر و نيكى به او و فروتنى و كرنش و تعظيم و تكريم براى او و پايين آوردن صدا در محضرش چون پدر ريشه پسر و پسر شاخه پدر است اگر پدر نبود فرزند به قدرت الهى وجود نداشت. مال و جاه و جان را تقديمشان كنيد و من روايت مىكنم كه تو و مالت براى پدرت است. پس مال و جان براى اوست. پيروى كنيد از آنان در دنيا با نيكى كردن بهترين پيروى را و پس از مرگ با دعا كردن براى آنان و ترحّم بر آنان چون روايت شده كه هر كس به پدرش در زمان حيات وى نيكى كند ولى پس از مرگش براى او دعا نكند خداوند او را عاق مىنامد.
و آموزگار خوبىها (معلّم/ كسى كه به انسان خوبىها را بياموزد) جاى پدر قرار مىگيرد و مشابه همان حقّى كه براى پدر ثابت بود براى او نيز ثابت خواهد بود.
و بدان كه حقّ مادر لازمترين حقها و واجبترين آنهاست چون او فرزند را حمل كرده به گونهاى كه احدى، ديگرى را اينگونه حمل نمىكند و با گوش و چشم و همه اعضا و جوارحش او را حفظ نموده است در حالى كه شاد و شادمان به اين كار است، كودك را با همه سختىاى كه دارد كه هيچ كس بر آن صبر نمىكند حمل نموده است و راضى است كه گرسنه بماند و بچّهاش سير شود، تشنه بشود و بچّهاش سيراب گردد، برهنه باشد و بچّهاش پوشيده بشود و بچّهاش در سايه باشد و خودش در آفتاب بماند. بنابراين بايد از مادر سپاسگزارى كرد و به او نيكى و دوستى داشت به همين اندازه گرچه شما نمىتوانيد كمترين حقّش را ادا كنيد مگر به كمك خداوند و خداوند عز و جل حقّ مادر را با حقّ خويش قرين ساخته است و فرموده: «كه براى من و براى پدر و مادرت شكر به جا آور كه بازگشت (همه شما) به سوى من است.»
منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج26، ص: 892
🌸🔅🌱و از امام صادق (ع) فرمود: مرد عاق والدين است در زندگى آنها و پس از مرگشان از طرفشان روزه گيرد و نماز خواند و وامشان را بپردازد و پيوسته چنين كند تا حقشناس نوشته شود و بسا كه در زندگى آنها حقشناس آنان باشد و چون بميرند وامشان را نپردازد و بهيچ وجه بآنها احسان نكند و پيوسته چنين باشد تا عاق نوشته شود.
آداب معاشرت ( ترجمه جلد 71 و 72 بحار الأنوار)، ج1، ص: 54