در اظهارات کسانی که رساله ذهبیه را منسوب به امام رضا نمی دانند بیان شده: راوی این کتاب محمد بن جعفر است که مقبول رجال نیست. آیا این گفتار صحیح است؟

26

سوال2361:
سلام علیکم
در اظهارات کسانی که رساله ذهبیه را منسوب به امام رضا نمی دانند بیان شده:
راوی این کتاب محمد بن جعفر است که مقبول رجال نیست. آیا این گفتار صحیح است؟
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2361
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱سند حدیث ملاک اول و آخر توثیق و یا تضعیف حدیث نیست، وقتی بنایی از حیث ظاهری دچار معایبی باشد کل ساختمان را تخریب نمیکنند، بلکه بعد از تحقیق و کارشناسی های لازم نسبت به زیربنای اصلی و ساختار ساختمان آنرا برای سکونت تایید و یا رد مینمایند. همچنین اگر ظاهر ساختمان سالم و زیبا باشد این امر دلیلی بر امکان سکونت در آن نیست.
متخصصان حدیث با قرائن خاصی نسبت به توثیق و یا تضعیف متن حدیث نظر میدهند، به یقین هر کسی را چنین تبحری نخواهد بود، مثل متخصصان در عرصه پزشکی که یکی مریض را جواب میکند آن دیگری با تشخیص صحیح و راهکار بی نظیر نسبت به طبابت مریض اقدام میکند!
🌷🔅🌱علامه عسکری ره که از مهندسان بنام علوم حدیث میباشند نظر مثبتی نسبت به انتساب رساله ذهبیه به حضرت امام رضا علیه السلام دارند:
☘️«در کتابخانه آیت‌الله عسکری در سامره نسخه خطی این رساله بوده که از ابی‌محمد حسن‌بن محمد نوفلی روایت شده است؛ این شخص، حسن‌بن فضل‌بن یعقوب‌بن سعیدبن نوفل‌بن حرث‌بن عبدالمطلب است که نجاشی درباره او می‌گوید: شخصی عالم، جلیل‌القدر و مورد اعتماد است که از حضرت رضا علیه‌السلام نسخه رساله را، روایت کرده همچنین از ابی‌عبدالله و از ابوالحسن (موسی) الخ» (طب‌الرضا علیه‌السلام، ص94 نوشته علامه عسکری).

🌷🔅🌱البته باید این حقیقت را فراموش نکنیم که ادعای اینکه این رساله بازتاب صد در صد بیانات والای امام رضا علیه السلام میباشد، صحیح نیست، چرا که آسیب هایی ممکن است در طول تاریخ و نقل و انتقال آن صورت گرفته باشد، این امر در هر حدیثی محتمل است.
🌷🔅🌱بنظر میرسد که مطالب غیر واقعی بر متن این رساله وارد شده، لذا نیاز به اجتهاد شدید داشته تا از انتساب مطالب ناصحیح و ناروا به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام جلوگیری شود.
🌷🔅🌱هر چند که رساله ذهبیه از جانب حضرت هم نباشد این امر دلیلی بر تردید در زمینه ی طب اسلامی نمیتواند باشد.
🌷🔅🌱همانطوریکه در انتساب این رساله به حضرت میبایست باید دقت نماییم همچنین در تردید نسبت به صحت انتساب هم بایستی براهین قوی ارائه نماییم.
🌷🔅🌱این رساله همچون برکه ای است که جواهراتی از حضرت در آن افتاده است، بایستی صیاد جواهرات باشیم و زباله هایش را بیندازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.