استاد در جلسه امروز حدیثی را بیان فرمودید که دین شبیه درختی است که ریشه اش یقین است. خود اون دانه چی هست که بعد از رشد ریشه اش میشه یقین؟ بقیه اجزای درخت چه چیزهایی هستن؟

36

سوال2922:
سلام علیکم
استاد در جلسه امروز این حدیث را بیان فرمودید که دین شبیه درختی است که ریشه اش یقین است. اگر یقین نباشد متزلزل بوده و با کوچکترین لغزشی استواری اش را از دست می دهد.
قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ (ع) : إِنَّ الدِّینَ لَشَجَرَةٌ أَصْلُهَا الْیَقِینُ بالله و ثمرها الموالاة فی الله و المعاداة فی الله سبحانه غرر الحكم، ص 85
1. خود اون دانه چی هست که بعد از رشد ریشه اش میشه یقین؟ بقیه اجزای درخت چه چیزهایی هستن؟
2. آیا یقین نتیجه ایمان و تقوا نیست؟ پس چطور اول باید یقین باشد تا درخت پابرجا بمونه؟ چطور امکان داره؟ از ایمان به یقین میرسن یا برعکس و یا اینکه کلا ترتیبی وجود نداره؟
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2922
🌹علیکم السلام
🌼🌿دین الهی به مثابه نور و روشنایی است که روشنگر دل و جان و راه آدمی برای برای وصول به دیدار الهی است. پس میتوان به تمثیل دانه ای که شجره دین از دل آن قامت برافراشته نور ویژه و خاص الهی در نظر گرفت که آن نور سامانه ای را بوجود میاورد که که با آیه نور میتوان حسی و حالی نسبت به درک آن پیدا نمود. این نور جلوات مختلفی داشته که مناظر نور بندگی الهی را سامان میدهد.
🌸🌿 الدِّينُ نُورٌ
🌸🌿 الْيَقِينُ نُور
🌼🌿پس در سامانه نور الهی یقین راس و ریاست دارد.
🌸🌿 الدّين نور، اليقين حبور.
🔆🌿دين روشنائى است، و يقين شادمانى.
🌼🌿در هر مرجله از مراحل بندگی یقین تجلی خاص خود را دارد، مثل یقین در مرحله اسلام و در مرحله ایمان، تقوا و …
🌸🌿یقین در هر طبقه از طبقات بندگی دارای مقامات خاص و ویژه آن مراحل میباشد که مرتبه بالاتر جلوه های مخفی یقین را آشکار میسازد.
َ 🌸🌿 أسْأَلُك‏… يَقِينَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْك‏
🌸🌿 و أَيِّدْنَا بِيَقِينِ الْمُخْلِصِين‏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.