تکمله سوال 2528 ( ادامه بحث بین استاد ساعی و استاد دلگشا) جناب استاد با استاد دلگشا بحثی در مورد سوره قصص آیه ۱۵ و همچنین آیه ۱۵۰سوره اعراف این که انبیاء خطا می کنند یا نه? که ایشان طبق این آیه میفرمایند انبیاء در تمام مراحل زندگیشان معصوم نیستند و خطا می کنند فقط در دریافت ابلاغ وحی معصوم هستند خدمتتان ارسال می کنم لطفا راهنمائی بفرمائید

27

سوال۲۵۲۹ :

سلام علیکم
شرمنده از بابت زحمات
جناب استاد با استاد دلگشا بحثی در مورد سوره قصص آیه ۱۵ و همچنین آیه ۱۵۰سوره اعراف این که انبیاء خطا می کنند یا نه? که ایشان طبق این آیه میفرمایند انبیاء در تمام مراحل زندگیشان معصوم نیستند و خطا می کنند فقط در دریافت ابلاغ وحی معصوم هستند خدمتتان ارسال می کنم لطفا راهنمائی بفرمائید
[Forwarded from دعا]
جناب استاد آن چه که بنده از تفسیر این آیه متوجه شدم این اتفاق زمانی روی داده که حضرت موسی در خانه فرعون بود و تقریبا مر بوط به دوران قبل پیامبری ایشان می شود
چون در مکالمه ای که بین موسی و فرعون پیش می آید که فرعون می گوید:تو همانی هستی که آن کار را کردی(منظور قتل )و نعمت و خوبیهای مرا در حق خودت کفران نمودی در پاسخ فرمود :من اگر آن کار را کردم وقتی کردم که از گمراهان بودم
چون موسی بعد از ترک خانه فرعون وقتی به دیدار فرعون رفت که پیامبر بود و معجزه داشت پس این قتل به دورانی بر می گردد که در سن قبل از بلوغ بود ودر خانه فرعون چون در روزی که این اتفاق افتاد از کاخ فرعون به بیرون رفته بود
[Forwarded from تدبر در قرآن]
💠 لحظه ای تدبر (153)
🔶 ولَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ [اعراف/150]
✔️ و آنگاه که موسی نزد قومش برگشت با خشم و اندوه، گفت : “چه بد جانشینی کردید در نبودم! آیا در کار پروردگارتان شتاب کردید؟” و الواح را انداخت و سر برادرش را گرفته سوی خود کشید؛ (برادرش هارون) گفت : “ای پسر مادرم! قوم مرا بی یاور گذاشتند و نزدیک بود مرا بکشند پس نزد دشمنان مرا سرزنش نکن و مرا در کنار قوم ظالم (مشرک) قرار نده”
✅ حضرت موسی در مقصر دانستن حضرت هارون اشتباه کرد (هم خاطی و هم شاکی هردو پیامبرند) پس معلوم می شود انبیا از هرگونه اشتباهی مبرا نیستند بلکه از اشتباه در ابلاغ وحی و تعلیم شریعت معصومند. ضمنا از این آیه معلوم می شود که حضرت موسی قبلا عالم به قضیه نبود پس انبیا اینگونه نیست که همه چیز را بدانند بلکه بدانچه ضروری است عالمند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2529
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱به یقین انبیاء عظام در ابلاغ رسالت دارای عصمت اند! دوران قبل از رسالت انبیاء نبایستی با حین رسالت انبیاء یکسان انگاشته شود، به حتم انبیاء قبل از رسالت شان از رجس شرک مصون بودند اما امکان وقوع خطا برای آنها بود که با توبه و انابه شان همراه شد!
اما خطاهای انبیاء که در بحبوحه رسالت شان رخ داد – البته خطاهای غیر شرک آمیز و معاصی-مربوط به جایگاه و درجات آنهاست تنها اشرف آنها از هر گونه خطا مصون اند!
داستان برخورد حضرت موسی با هارون و قضیه حضرت داود و یونس (علیهم السلام) قضایایی هستند که انجام ندادن شان بهتر از انجام دادن شان بود! اگر انجام نمیدادند ارتقاء مقام می یافتند و با انجامش تنزیل مقام برای آنها متصور نیست! اما با فهم خطا و شور توبه و انابه جایگاهشان تغییر یافت و به مراتب بالاتر صعود نمودند.
🌷🔅🌱پس کارهایی که انجام دادن شان بهتر از انجام ندادن شان و کارهایی که انجام ندادن شان بهتر از انجام دادن شان بود در صورت عمل به احسن در انجام و عدم انجام موجب رفعت مقام آنها بود.
الله یعلم☘️
☘️🔅🌱#سوال۲۵۲۹
سلام علیکم
شرمنده از بابت زحمات
جناب استاد با استاد دلگشا بحثی در مورد سوره قصص آیه ۱۵ و همچنین آیه ۱۵۰سوره اعراف این که انبیاء خطا می کنند یا نه? که ایشان طبق این آیه میفرمایند انبیاء در تمام مراحل زندگیشان معصوم نیستند و خطا می کنند فقط در دریافت ابلاغ وحی معصوم هستند خدمتتان ارسال می کنم لطفا راهنمائی بفرمائید
[Forwarded from دعا]
جناب استاد آن چه که بنده از تفسیر این آیه متوجه شدم این اتفاق زمانی روی داده که حضرت موسی در خانه فرعون بود و تقریبا مر بوط به دوران قبل پیامبری ایشان می شود
چون در مکالمه ای که بین موسی و فرعون پیش می آید که فرعون می گوید:تو همانی هستی که آن کار را کردی(منظور قتل )و نعمت و خوبیهای مرا در حق خودت کفران نمودی در پاسخ فرمود :من اگر آن کار را کردم وقتی کردم که از گمراهان بودم
چون موسی بعد از ترک خانه فرعون وقتی به دیدار فرعون رفت که پیامبر بود و معجزه داشت پس این قتل به دورانی بر می گردد که در سن قبل از بلوغ بود ودر خانه فرعون چون در روزی که این اتفاق افتاد از کاخ فرعون به بیرون رفته بود
[Forwarded from تدبر در قرآن]
💠 لحظه ای تدبر (153)
🔶 ولَمَّا رَجَعَ مُوسَى إِلَى قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ بِئْسَمَا خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي ۖ أَعَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ ۖ وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ ۚ قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلَا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْدَاءَ وَلَا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ [اعراف/150]
✔️ و آنگاه که موسی نزد قومش برگشت با خشم و اندوه، گفت : “چه بد جانشینی کردید در نبودم! آیا در کار پروردگارتان شتاب کردید؟” و الواح را انداخت و سر برادرش را گرفته سوی خود کشید؛ (برادرش هارون) گفت : “ای پسر مادرم! قوم مرا بی یاور گذاشتند و نزدیک بود مرا بکشند پس نزد دشمنان مرا سرزنش نکن و مرا در کنار قوم ظالم (مشرک) قرار نده”
✅ حضرت موسی در مقصر دانستن حضرت هارون اشتباه کرد (هم خاطی و هم شاکی هردو پیامبرند) پس معلوم می شود انبیا از هرگونه اشتباهی مبرا نیستند بلکه از اشتباه در ابلاغ وحی و تعلیم شریعت معصومند. ضمنا از این آیه معلوم می شود که حضرت موسی قبلا عالم به قضیه نبود پس انبیا اینگونه نیست که همه چیز را بدانند بلکه بدانچه ضروری است عالمند.
🌸🔆🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🔆🌸
#پاسخ2529
🍀🔅🌷علیکم السلام🌷🔅🍀
🌷🔅🌱به یقین انبیاء عظام در ابلاغ رسالت دارای عصمت اند! دوران قبل از رسالت انبیاء نبایستی با حین رسالت انبیاء یکسان انگاشته شود، به حتم انبیاء قبل از رسالت شان از رجس شرک مصون بودند اما امکان وقوع خطا برای آنها بود که با توبه و انابه شان همراه شد!
اما خطاهای انبیاء که در بحبوحه رسالت شان رخ داد – البته خطاهای غیر شرک آمیز و معاصی-مربوط به جایگاه و درجات آنهاست تنها اشرف آنها از هر گونه خطا مصون اند!
داستان برخورد حضرت موسی با هارون و قضیه حضرت داود و یونس (علیهم السلام) قضایایی هستند که انجام ندادن شان بهتر از انجام دادن شان بود! اگر انجام نمیدادند ارتقاء مقام می یافتند و با انجامش تنزیل مقام برای آنها متصور نیست! اما با فهم خطا و شور توبه و انابه جایگاهشان تغییر یافت و به مراتب بالاتر صعود نمودند.
🌷🔅🌱پس کارهایی که انجام دادن شان بهتر از انجام ندادن شان و کارهایی که انجام ندادن شان بهتر از انجام دادن شان بود در صورت عمل به احسن در انجام و عدم انجام موجب رفعت مقام آنها بود.
الله یعلم☘️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.