نظر حضرتعالی درباره عصای حضرت موسی و دیگر ودایع انبیا عظام که ظاهرا اعلام شده در موزه قصر توپکاپی استانبول نگه داری میشود چیست ؟

27

سوال۲۸۴۰:
نظر حضرتعالی درباره عصای حضرت موسی و دیگر ودایع انبیا عظام که ظاهرا اعلام شده در موزه قصر توپکاپی استانبول نگه داری میشود چیست ?
ممنون از زحمات شما
🌷🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸🌷
#پاسخ2840
🌹علیکم السلام
🌼🌿عصای موسی بازیچه دست هیچ بچه ای نبوده و نخواهد بود، عصای موسی علیه السلام صاحب خود را میشناسد و جز به آستانش آرام نمیگیرد، عصای موسی به دست هیچ ساحری برازنده نبوده بلکه بت شکن است و شکنده دستان هر دست نامحرم ابولهبی، سحر را با ساحرش می شکند و تنها به دستان موسای زمانه اش معجزه گر است.
عصای موسی ساکن هیچ موزه ای نیست موزه عصای موسی دستان موسوی صاحب زمان علیه السلام است، همانطوریکه انگشتر سلیمان به انگشت سلیمانی اش و ودایع انبیاء بر قامت والایش!
🌸🌿 عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ عَصَا مُوسَى قَضِيبُ آسٍ مِنْ غَرْسِ الْجَنَّةِ أَتَاهُ بِهَا جَبْرَئِيلُ ع لَمَّا تَوَجَّهَ تِلْقاءَ مَدْيَنَ‏ وَ هِيَ وَ تَابُوتُ‏ آدَمَ فِي بُحَيْرَةِ طَبَرِيَّةَ وَ لَنْ يَبْلَيَا وَ لَنْ يَتَغَيَّرَا حَتَّى يُخْرِجَهُمَا الْقَائِمُ ع إِذَا قَامَ.
الغيبة( للنعماني) ؛ النص ؛ ص238
🌹عبد اللَّه بن سنان گويد: شنيدم امام صادق عليه السّلام مى‏فرمود: «عصاى موسى‏ چون آسى از يك نهال بهشتى بود هنگامى كه رو به سوى مدين نمود جبرئيل عليه السّلام آن را برايش آورد، و آن عصا همراه با تابوت‏ آدم در درياچه طبريّه است و هرگز آن دو نمى‏پوسند و تغيير نمى‏يابند تا اينكه حضرت قائم هنگامى كه قيام مى‏كند آن دو را بيرون مى‏آورد».
الغيببة (للنعماني )/ ترجمه غفارى ؛ ؛ ص335

🌸🌿قالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ ع‏ إِذَا ظَهَرَ الْقَائِمُ ع ظَهَرَ بِرَايَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ خَاتَمِ سُلَيْمَانَ وَ حَجَرِ مُوسَى وَ عَصَاهُ ثُمَّ يَأْمُرُ مُنَادِيَهُ فَيُنَادِي أَلَا لَا يَحْمِلَنَّ رَجُلٌ مِنْكُمْ طَعَاماً وَ لَا شَرَاباً وَ لَا عَلَفاً فَيَقُولُ أَصْحَابُهُ إِنَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَقْتُلَنَا وَ يَقْتُلَ دَوَابَّنَا مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ فَيَسِيرُ وَ يَسِيرُونَ مَعَهُ فَأَوَّلُ مَنْزِلٍ يَنْزِلُهُ يَضْرِبُ الْحَجَرَ فَيَنْبُعُ مِنْهُ طَعَامٌ وَ شَرَابٌ وَ عَلَفٌ فَيَأْكُلُونَ وَ يَشْرَبُونَ وَ دَوَابَّهُمْ حَتَّى يَنْزِلُوا النَّجَفَ بِظَهْرِ الْكُوفَةِ..
الغيبة( للنعماني) ؛ النص ؛ ص238
🌹ابو الجارود زياد بن منذر گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: «هنگامى كه قائم عليه السّلام ظهور كند با پرچم رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و انگشترى سليمان و سنگ و عصاى موسى ظهور خواهد كرد، سپس منادى خود را دستور مى‏دهد و او ندا در مى‏دهد كه: توجّه كنيد هيچ كس از شما هرگز غذا و آشاميدنى و علوفه به همراه برندارد، و ياران او خواهند گفت: حتما او مى‏خواهد كه ما و چهارپايانمان را از گرسنگى و تشنگى هلاك كند، پس او حركت مى‏كند و آنان به دنبالش به راه مى‏افتند، پس نخستين منزلى كه در آن فرود مى‏آيند ضربه‏اى به سنگ مى‏زند و خوراك و آشاميدنى و علوفه از آن به بيرون جريان مى‏يابد، آنان و چهارپايانشان مى‏خورند و مى‏آشامند تا اينكه در نجف بيرون كوفه فرود مى‏آيند».
🌸🌿عنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ أَ تَدْرِي مَا كَانَ قَمِيصُ‏ يُوسُفَ‏ ع قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ ع لَمَّا أُوقِدَتْ لَهُ النَّارُ أَتَاهُ جَبْرَئِيلُ ع بِثَوْبٍ مِنْ ثِيَابِ الْجَنَّةِ فَأَلْبَسَهُ إِيَّاهُ فَلَمْ يَضُرَّهُ مَعَهُ حَرٌّ وَ لَا بَرْدٌ فَلَمَّا حَضَرَ إِبْرَاهِيمَ الْمَوْتُ جَعَلَهُ فِي تَمِيمَةٍ «1» وَ عَلَّقَهُ عَلَى إِسْحَاقَ وَ عَلَّقَهُ إِسْحَاقُ عَلَى يَعْقُوبَ فَلَمَّا وُلِدَ يُوسُفُ ع عَلَّقَهُ عَلَيْهِ فَكَانَ فِي عَضُدِهِ حَتَّى كَانَ مِنْ أَمْرِهِ مَا كَانَ فَلَمَّا أَخْرَجَهُ يُوسُفُ بِمِصْرَ مِنَ التَّمِيمَةِ وَجَدَ يَعْقُوبُ رِيحَهُ وَ هُوَ قَوْلُهُ- إِنِّي لَأَجِدُ رِيحَ يُوسُفَ لَوْ لا أَنْ تُفَنِّدُونِ‏ «2» فَهُوَ ذَلِكَ الْقَمِيصُ الَّذِي أَنْزَلَهُ اللَّهُ مِنَ الْجَنَّةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَإِلَى مَنْ صَارَ ذَلِكَ الْقَمِيصُ قَالَ إِلَى أَهْلِهِ ثُمَّ قَالَ كُلُّ نَبِيٍّ وَرِثَ عِلْماً أَوْ غَيْرَهُ فَقَدِ انْتَهَى إِلَى آلِ مُحَمَّدٍ ص.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص232
🌹مفضل بن عمر گويد: امام صادق عليه السلام بمن فرمود: ميدانى پيراهن يوسف عليه السلام چه بود؟ عرضكردم: نه، فرمود: چون براى ابراهيم عليه السلام آتش افروختند، جبرئيل عليه السلام جامه‏اى از جامه‏هاى بهشت برايش آورد، او پوشيد، و با آن جامه گرما و سرما بابراهيم زيانى نميرسانيد چون مرگ ابراهيم در رسيد، آن را در غلافى نهاد و باسحاق آويخت و اسحاق آن را بيعقوب آويخت و چون يوسف عليه السلام متولد شد، آن را بر او آويخت و در بازوى او بود تا امرش بآنجا كه بايست رسيد (زمام حكومت مصر بدست گرفت) و چون يوسف آن را در مصر از غلاف بيرون آورد، يعقوب بوى خوش آن را دريافت‏ و همين است كه گويد (94 سوره يوسف 12) «اگر سفيهم نميخوانيد من بوى يوسف را احساس ميكنم» و آن همان پيراهنى بود كه خدا از بهشت فرستاده بود.
عرضكردم: قربانت گردم آن پيراهن بچه كس رسيد؟ فرمود: باهلش رسيد، سپس فرمود: هر پيغمبرى كه دانش يا چيز ديگرى را بارث گذاشته [دريافته‏] بآل محمد صلّى اللَّه عليه و آله رسيده است.
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏1 ؛ ص336

🌸🌿عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ‏ أَلْوَاحُ مُوسَى ع عِنْدَنَا وَ عَصَا مُوسَى عِنْدَنَا وَ نَحْنُ وَرَثَةُ النَّبِيِّينَ.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص231
🌹امام صادق عليه السلام ميفرمود، الواح موسى عليه السلام و عصاى او نزد ماست و ما وارث پيغمبرانيم.

🌸🌿عنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كَانَتْ عَصَا مُوسَى لآِدَمَ ع فَصَارَتْ إِلَى شُعَيْبٍ ثُمَّ صَارَتْ إِلَى مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ وَ إِنَّهَا لَعِنْدَنَا وَ إِنَّ عَهْدِي بِهَا آنِفاً وَ هِيَ خَضْرَاءُ كَهَيْئَتِهَا حِينَ انْتُزِعَتْ مِنْ شَجَرَتِهَا وَ إِنَّهَا لَتَنْطِقُ إِذَا اسْتُنْطِقَتْ أُعِدَّتْ لِقَائِمِنَا ع يَصْنَعُ بِهَا مَا كَانَ يَصْنَعُ مُوسَى وَ إِنَّهَا لَتَرُوعُ وَ تَلْقَفُ‏ ما يَأْفِكُونَ‏ «1»* وَ تَصْنَعُ مَا تُؤْمَرُ بِهِ إِنَّهَا حَيْثُ أَقْبَلَتْ- تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ* يُفْتَحُ لَهَا شُعْبَتَانِ‏ «2» إِحْدَاهُمَا فِي الْأَرْضِ وَ الْأُخْرَى فِي السَّقْفِ وَ بَيْنَهُمَا أَرْبَعُونَ ذِرَاعاً تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ بِلِسَانِهَا.
الكافي (ط – الإسلامية) ؛ ج‏1 ؛ ص231
🌹امام باقر عليه السلام فرمود: عصاى موسى از آن آدم عليه السلام بود كه بشعيب رسيد و سپس بموسى بن عمران رسيد، آن عصا نزد ماست و اندكى پيش نزدم بود و مانند وقتى كه از درختش باز شده سبز است، و چون از او بازپرسى شود، جواب گويد و براى قائم ما عليه السلام آماده گشته است، او با آن همان كار كه موسى ميكرد انجام دهد، آن عصا هراس آور است و ساخته‏هاى نيرنگى جادوگران را ميبلعد و بهر چه مأمور شود انجام دهد، چون حمله كند، هر چه بنيرنگ ساخته‏اند ميبلعد و برايش دو شعبه باز شود كه يكى در زمين و ديگرى در سقف باشد و ميان آنها (ميان دو فكش) چهل ذراع باشد و نيرنگ ساخته‏ها را با زبانش ميبلعد
أصول الكافي / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏1 ؛ ص335

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.