شرایط نقد چیست ؟
سوال945 :
💦سلام علیکم 💦 👈لطفا نقد را نقد فرمایید!
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ945
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🌻☀️🌻بسم الله الرحمن الرحیم🌻☀️🌻
🔆 انتقاد هم قوانین و قواعد خاص خود را دارد!
🔆انتقاد و نقّادی مثل جرّاحی است اگر کسی به فنون پزشکی و جراحی آشنا نباشد و از تجارب لازم بهره مند نباشد کارش جلّادی خواهد بود!
🔆اما کسی که آشنا و مجرب باشد تیغ تیزش آلت درمان و شفا خواهد بود!
🔆یک نقّاد یک قاضی به تمام عیار است قضاوتش یا عادلانه و یا ظالمانه خواهد بود، قاضی بایستی به فنون قضاوت آشنا و قضاوتش احساسی نباشد بلکه بایستی مبتنی بر مستندات باشد!
🔆ناقد کتاب بایستی به تمام کتاب مسلط و از مقدمه و فهرست و از الف آغاز تا نون پایانش را به دقت مطالعه کرده باشد آنگاه در کمال هوشیاری به نقد اثر بپردازد!
🔆نقد شتابزده ممکن است محاسن را هدف قرار دهد و ناخواسته سد راه معروفات گردد!
🔆تدبر لازمه هر نقد و اثر و عملی است و گرنه مثل راننده ناشی منتقَد را به دره خواهد انداخت.
🔆ناقد بایستی از نقد خود دفاع کند و گرنه نقدش داروی بی اثر و چه بسا سمّ مهلکی خواهد بود!
🔆ناقد بایستی تحمل نقد نقّادی های خود را داشته باشد؛ یعنی ، نقد ناقد هم بایستی نقد گردد!
🔆کلی گویی در نقّادی هیچ جایگاهی ندارد بایستی مصادیق و اجزاء نقد مشخص و معین باشد و گرنه باعث سردر گمی خواهد شد!
🔆ناقد از نقّادی نبایستی قصدی برای پوشش عهد شکنی ها و یا توجیهی برای موجه نشان دادن کاستی های خود داشته باشد و یا ناقد نقدش را ابزاری برای حق به جانب نشان دادن خود قرار دهد!
🔆در نقّادی بایستی محاسن مورد نقد هم مورد توجه قرار گیرد و در آخر به موضوع نقد بایستی نمره ای تعلق بگیرد.
🔆اگر نیت منتَقِد قربهً الی الله باشد نبایستی از عکس العمل منتَقَد و عواقب نقد خود واهمه ای داشته باشد.
******************************************************************
سوال946 :
سلام علیکم استاد ساعی گرامی چرا حسد در بین 75 جنود جهل وجود ندارد ؟!
🌸🔆❄️بسم الله الرحمن الرحیم❄️🔆🌸
#پاسخ946
🍀🔅🌟سلام علیکم🌟🔅🍀
🔆🔅🌱باید حسد را مثل مزرعه ی پلیدی فوق پلیدی مشاهده نمود که تمام مفاسد از دل آن می رویند!
🔆🔅🌱«شر ماخلق» یکطرف و شر «حسد» طرف دیگر، حسد در واقع یک ابرقدرت پلیدی و در عین حال یک قوه ی پلیدی قدرتمند مستقل است! چه ابلیس ها که از زیر بال شوم این پدیده ی شوم سربر نمی آورند.
🔆🔅🌱75 جنود جهل ابزار دست حسد پلید است! حسد به هر خصلتی که آمیخته شود بمب فتنه ایجاد میکند!
🌻🔅 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ(1)
مِن شَرِّ مَا خَلَقَ(2)
وَ مِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ(3)
وَ مِن شَرِّ النَّفَّثَاتِ فىِ الْعُقَدِ(4)
وَ مِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ(5)
نظرتون در مورد این پست چیه؟